KMO Klantenbinding vergt niet altijd groot budget

'Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een kleine speler met kleinere budgetten minder aan klantenbinding kan doen, wel integendeel', menen De Wulf en Colloward.

(tijd) 'Kleinere bedrijven passen veel aanbevelingen bijna onbewust toe. Je klant kennen, is de basis. Hoe kleiner, hoe beter ondernemers vaak hun klanten kennen en weten wie de beste klanten zijn die ze wat in de watten moeten leggen.'

Voor iets grotere bedrijven loont het de moeite bijkomende informatie te vergaren en bij te houden. 'Via wat trial & error kan je meer te weten komen over welk deel van je klantengroep een bepaalde dienstverlening waardeert. Schrijf je klanten of een deel van hen aan met een aanbod en kijk hoe ze erop reageren. Laat dit niet verloren gaan, maar neem het op in een databestand. En maak een persoon op managementniveau verantwoordelijk voor die databank. Na een tijdje zal je al veel gerichter bepaalde groepen klanten kunnen aanspreken en tot een nieuwe aankoop verleiden, wat vaak goedkoper uitvalt.'

In een eerste fase kan je vooral de beste klanten - op basis van trouw en gespendeerde sommen - een voorkeursbehandeling geven. Op wat langere termijn is het uiteraard ook van belang de brede basis van het bestand niet te verwaarlozen en als klant te behouden. 'Je kan ook een getrapt systeem opzetten, genre zilver-, goud- en platinaprogramma. Zilver krijgt bepaalde voordelen, én verneemt wat goud erbovenop krijgt. Zo bouwt de klant op, en kan je de beste klanten nog beter verwennen zonder de anderen volledig in de kou te zetten.'

ErR

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud