Kmo's bundelen krachten in zoektocht naar personeel

Kleinere bedrijven blijven de grote afwezigen op de traditionele jobbeurzen. Voor een kmo overtreft de kostprijs van een stand op een grote jobbeurs vele keren het rekruteringsbudget. Zij vallen dus uit de boot. Nochtans kampen ook kleinere bedrijven met moeilijkheden om geschikte werknemers te vinden.

(tijd) Uit noodzaak bundelen kleinere bedrijven steeds vaker hun krachten. De vzw De Prijkels, die twee industriezones in Deinze en Nazareth verenigt, was pionier. Vorige week vond de lokale jobbeurs van De Prijkels al voor de vierde keer plaats. De 23 deelnemende kmo's hebben samen meer dan vijftig vacatures openstaan.

'Eendracht maakt macht', zegt Diana De Cat die voor de bedrijven van De Prijkels de jobbeurs organiseert. 'Als bedrijven samenwerken, kost het haast niets om een jobbeurs te organiseren. Een zaal huren is overbodig, want er is altijd wel iemand die zijn loods of fabriekshal ter beschikking wil stellen.' Dit jaar was de toonzaal van Alno Keukens het decor van de jobbeurs. Elk bedrijf palmde een keuken in, waar potentiƫle kandidaten aan de keukentafel mochten aanschuiven.

'Een ander voordeel is dat veel mensen uit de buurt op de beurs afkomen. Zo kan het bedrijf lokale mensen aanwerven, die dicht bij hun werk wonen en dus wellicht langer in dienst blijven.' De Prijkels trekt elk jaar enkele honderden geĆÆnteresseerden.

Navolging

Het voorbeeld van de vzw De Prijkels krijgt steeds meer navolging. Het industriepark in Drongen aan de E40 organiseert op 2 juni zijn jobbeurs. Ook de Vereniging van Gentse Havengebonden Ondernemingen (Vegho) hield eerder deze maand voor de eerste keer een jobbeurs. Er waren 22 bedrijven, samen goed voor meer dan 900 vacatures.

De bedrijven van de Antwerpse haven bereiden een gelijkaardig initiatief voor. Een voordeel is dat enkele grotere havenbedrijven met veel openstaande vacatures volk trekken en daar profiteren de kleinere bedrijven mee van. In Gent kwamen liefst 1.500 mensen een kijkje nemen op de beurs.

Geert Serneels, de algemeen directeur van Jobat twijfelt aan de slaagkansen van sommige kleine initiatieven. 'De graadmeter voor succes is niet hoeveel volk ze trekken. Als je een bus met bejaarden mobiliseert, heb je ook bezoekers. Het komt erop aan de juiste mensen met het juiste profiel op de been te brengen.'

Voorlopig kunnen zowel de grote beurzen als de kleine lokale initiatieven vreedzaam naast elkaar blijven staan. Dat blijft wellicht zo zolang de krapte op de arbeidsmarkt duurt.

GDC

Advertentie
Advertentie