Koopjes goed voor 1,5 procent meer omzet bij modewinkeliers

(tijd) - De zelfstandige modedetailhandelaars verkochten tijdens de winterkoopjes 1,5 procent meer dan vorig jaar. Vooral de verkopers van dames- en herenkledij deden goede zaken.

Zij zagen de omzet 2 à 2,5 procent stijgen. De goede koopjesperiode is echter niet voldoende om het slechte winterseizoen te compenseren. De voorbije winter deed de modedetailhandel het 4 procent slechter dan een jaar eerder.

De Unizo-Winkelraad, de koepel van detailhandelssectoren in de Unie van Zelfstandige Ondernemers, peilde samen met de beroepsorganisatie van zelfstandige modewinkeliers, de Mode Unie, naar de verkoop in de modedetailhandel tijdens de voorbije koopjesperiode.

Bijna de helft van de ondervraagde modewinkeliers verkocht tijdens de voorbije koopjesperiode beter dan vorig jaar. Vooral bij de start van de koopjesperiode was het dringen in de winkels. De eerste dag van de winterkoopjes was goed voor een 12 procent hogere omzet bij de modewinkeliers in vergelijking met vorig jaar. Daarna zwakte de verkoop af. Over de hele koopjesperiode zag de zelfstandige modedetailhandel de verkoop met 1,5 procent stijgen. Dat is iets beter dan wat de modewinkeliers bij de aanvang van de koopjes zelf hadden voorspeld.

De verkopers van dames- en herenkledij hebben de beste koopjesperiode achter de rug met een gemiddelde omzetstijging tussen 2 en 2,5 procent. 'Als gevolg van de ongunstige economische conjunctuur legt de klant een rationeler aankoopgedrag aan de dag. De aankoop van modeproducten wordt meer en meer uitgesteld tot in de koopjesperiode zodat ze met aanzienlijke prijskortingen op de kop kunnen worden getikt', zegt Luc Ardies, woordvoerder van Unizo.

Afgeprijsde schoenen konden de consument minder bekoren. 'In het beste geval bleef de omzet van de schoenenverkopers op hetzelfde niveau als tijdens de koopjes van vorig jaar. Andere handelaars zagen de schoenenverkoop met 1 tot 1,5 procent teruglopen', verduidelijkt Ardies.

Over de verschillende deelsectoren heen deden de kleinere zelfstandige modezaken minder goede zaken tijdens de koopjes dan de grotere zelfstandige modewinkels.

Ondanks de beter dan verwachte koopjesperiode blijft de eindbalans van het voorbije winterseizoen voor de modedetailhandel negatief. De omzet van de modedetailhandel kromp de voorbije winter met 4 procent in vergelijking met het jaar voordien. Het slechte winterseizoen is het gevolg van de zwakke economische conjunctuur waardoor de consument de hand op de knip houdt. Daarnaast was ook het warme weer een spelbreker. Zowel september als november lieten hoger dan gemiddelde temperaturen optekenen, waardoor de verkoop van winterjassen en truien lager uitviel dan verwacht. Ook voor heel 2003 is de tendens negatief. Unizo en Mode Unie tekenden over 2003 een gemiddelde omzetdaling van 2 procent op tegenover 2002, dat ook al een zwak jaar was.

GA

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud