Advertentie

Manpower waarschuwt voor tekort gekwalificeerd personeel

(belga) - Het human resources bedrijf Manpower verwacht dat in de toekomst steeds meer ondernemingen zullen kampen met een tekort aan gekwalificeerd personeel. Manpower stelde daarom een 'white paper' op die zowel naar bedrijven, individuen als de overheden een aantal strategische tips geeft.

In België gaf bijna de helft (42%) van de ruim 750 ondervraagde Belgische werkgevers aan al een tekort te hebben ondervonden aan geschikt personeel. De grootste tekorten doen zich voor bij technici, chauffeurs en elektriciens, evenals horecapersoneel, verpleegkundigen, boekhouders of metsers.

'Ondernemingen en individuen die de crisis op de arbeidsmarkt het best beheersen, zullen als winnaar uit de bus komen', luidt het in de conclusie. 'Er kan ook zowel op de vraag- als op de aanbodzijde worden ingespeeld', aldus Philippe Lacroix, managing director van Manpower Belgium.

Zo zouden bedrijven bijvoorbeeld hun interne organisatie kunnen herschikken, het productieproces optimaliseren en mensen meer polyvalent laten werken. Bedrijven moeten ook investeren in opleiding, en beter gaan samenwerken met het onderwijs.

Individuen van hun kant moeten hun vaardigheden constant bijschaven, mobiel zijn en hun loopbaan op tijd evalueren. 'Wat iemand wil op 20 jaar is niet noodzakelijk hetzelfde als op 40 jaar', aldus Lacroix. De overheden tot slot zouden de juiste vaardigheden moeten aanmoedigen, investeren in beroepsopleiding en strategische migratie toelaten. 'Als een land een tekort heeft aan een bepaald soort arbeidskrachten, zou men deze mensen vanuit het buitenland moeten aantrekken'.

Om zelf beter in te spelen op al deze veranderingen heeft Manpower voor het eerst in zijn 58-jarige geschiedenis zijn merkenbeleid vereenvoudigd en zijn logo veranderd. De meer dan 200 merken wereldwijd worden herleid tot vijf: Manpower, Manpower Professional, Elan, Jefferson Wells en Right Management, elk met hun specifieke doelgroep. Manpower Professional bijvoorbeeld richt zich op de rekrutering van personeel in de sectoren financiën, engineering, sales & marketing en de medische sector. 'Deze activiteit maakt in België 18% uit van onze activiteit. We zijn van plan om er dit jaar veel in te investeren', verklaarde de directeur.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud