Multimedia vergroten rekruteringsvijver

Het vinden van de geschikte kandidaat vergt een multimediale aanpak. Kandidaten zoeken zowel op het internet, in kranten als in magazines informatie over hun carrière.

(tijd) Sinds een tiental jaar is het internet een almaar populairder wervingskanaal geworden. Bedrijven posten vacatures niet alleen op hun eigen website, maar ook op gespecialiseerde jobsites. Vooral die laatste schoten eind jaren negentig als paddenstoelen uit de grond. Ook printmedia zoals Vacature en Jobat gingen de digitale toer op. De verwachting was toen dat het einde van de klassieke personeelsadvertenties in zicht was. Personeelsadvertenties in de printmedia zouden verdwijnen ten voordele van het internet. Vandaag blijkt dat de voorspellingen al te voorbarig waren. Om goede kandidaten aan te werven blijken beide kanalen onmisbaar. Meer nog, ze worden het best in combinatie gebruikt.

Google

'Een wervingscampagne heeft de meeste kans op succes als printmedia gecombineerd worden met nieuwe media. Dat gedrukte media nog steeds een bestaansrecht hebben, blijkt onder meer uit de aankondiging van het Amerikaanse internetbedrijf Google dat het via zijn website advertentieruimte in kranten gaat verkopen', zegt Rudy De Hainaut, algemeen directeur van De Facto Image Building, een reclamebureau gespecialiseerd in HR-communicatie. 'Beide kanalen zijn complementair. Personeelsadvertenties in printmedia zijn onontbeerlijk om een employer brandingstrategie uit te bouwen. In een personeelsadvertentie kan een werkgever meer kwijt over het bedrijfsimago, de bedrijfswaarden en -cultuur. Zeker in een krappe arbeidsmarkt is dat geen overbodige luxe. Bedrijven die al jaren hun imago of merk als werkgever verzorgen, vinden gemakkelijker goede kandidaten. Naarmate de krapte op de arbeidsmarkt nog zal toenemen, zal het imago van de werk- gever nog belangrijker worden. Eén medium om vacatures bekend te maken, volstaat niet meer. Wervingscommunicatie is geen kwestie meer van kiezen tussen printmedia of het internet. Het komt erop een ideale mediamix te vinden om de doelgroep waarop men zich richt zo goed mogelijk te benaderen', oordeelt De Hainaut.

Ook uit een enquête naar het bereik en de respons op personeelsadvertenties online en in de printmedia bij West-Vlaamse sollicitanten blijkt dat de combinatie van print en het internet het beste resultaat levert. 'Bijna alle ondervraagde sollicitanten bezoeken geregeld één of meerdere jobsites. Maar werkzoekenden reageren vooral op personeelsadvertenties die ze in de printmedia vinden. Van alle respondenten reageert slechts een op de vijf uitsluitend op onlinevacatures', zegt Jos Verdonck, zaakvoerder van Verdonck Personeelsmanagement.

Bovendien blijkt uit de enquête van Verdonck Personeelsmanagement dat jobsites verbonden aan nationale media significant een groter bereik hebben dan jobsites zonder tegenhanger in de printmedia. Een verklaring daarvoor heeft Verdonck niet onmiddellijk. 'Misschien is het internet een te vluchtig medium. Men ziet een interessante vacature, maar twee minuten later is men al verder gesurft zonder te reageren. Bovendien vergt het ook een inspanning. In een krant wordt men misschien sneller aangesproken door een vacature zonder dat men een extra inspanning moet leveren, of men praat er sneller over met zijn partner.' Het onderzoek beperkt zich weliswaar tot West-Vlaamse sollicitanten bij West-Vlaamse bedrijven. De resultaten ervan kunnen dus niet zomaar geëxtrapoleerd worden naar Vlaanderen.

Toch beaamt Christophe Glorieux, algemeen directeur van Vacature, deze bevindingen. 'Een zes jaar geleden was iedereen ervan overtuigd dat het internet de printmedia van de kaart zou vegen als wervingskanaal. Een voorspelling die niet is uitgekomen. We merken dat het internet vooral gebruikt wordt om gerichte en concrete informatie over de carrière te zoeken. Terwijl printmedia vooral geraadpleegd worden om algemene informatie te vinden over de ontwikkeling van de arbeidsmarkt.'

Groeipotentieel

Ook op internationaal vlak zien we dat de combinatie print en internet goed scoort. 'Jobsites zonder printpoot gaan allianties aan met kranten om samen on- en offline rekruteringsdiensten aan te bieden. Monster Woldwide, bijvoorbeeld, sloot onlangs in de Verenigde Staten allianties met de grootste krant in de staat Ohio, The Akron Beacon Journal, en de Philadelphia Media Holdings, eigenaar van onder meer The Philadelphia Inquirer. Jobsites hopen zo een grotere toegang te krijgen tot lokale en regionale markten', merkt Glorieux op. Het is dan ook logisch dat werkgevers diverse kanalen aanwenden om hun jobaanbod bekend te maken. 'Zowel het internet, printmedia als databanken worden intensief gebruikt door bedrijven in hun zoektocht naar kandidaten. Bij printadvertenties ligt de nadruk op het imago van het bedrijf als werkgever. Het gebruik van foto's en beelden die op het gevoel spelen is sterk toegenomen. Voor meer informatie over de vacante functies wordt dan naar het internet verwezen', zegt Glorieux.

Ook Jan Heiremans, afgevaardigd bestuurder van Stepstone België, ziet complementariteit tussen jobsites en printmedia. Maar of advertenties in de printmedia betere resultaten opleveren dan onlinevacatures, betwijfelt hij. 'Meer zelfs, als we een kosten-batenanalyse maken, scoren onlineadvertenties beter. Want printadvertenties zijn nog altijd veel duurder dan onlineadvertenties. Vooral de hoge kostprijs van printadvertenties heeft de voorbije jaren, toen de economie minder draaide, werkgevers naar jobsites geloodst. Zo konden ze hun rekruteringskosten drukken. En omdat de resultaten positief waren, zijn jobsites ook nu nog een aantrekkelijk wervingskanaal. De meeste bedrijven automatiseren overigens hun rekruteringsproces. Nu al verloopt 95 procent van alle communicatie rond rekrutering elektronisch. Bovendien communiceren jongeren massaal via internet. Ze zullen dat blijven doen. Het groeipotentieel van jobsites is dus nog enorm.'

Hieronder vind je vijf tips voor het kiezen van het juiste rekruteringskanaal.

  • Gebruik printadvertenties om het imago van het bedrijf als werkgever te ondersteunen.
  • Gebruik het internet om meer informatie te geven over de functie en functievereisten.
  • Baken uw doelgroep zo goed mogelijk af.
  • Stem uw media-aanpak af op uw doelgroep.
  • Vergeet ook de regionale media niet.

Hilde Vereecken

Vrijdag brengt De TIJD in het laatste deel van 'Management en expertise' een special over inventieve spammers en hoe een bedrijf zich daartegen kan beveiligen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud