Snelheidsbegrenzer vrachtwagen verplicht vanaf juni

(belga) - Bijna alle vrachtwagens tussen 3,5 en 12 ton moeten vanaf 1 juni 2006 beschikken over een snelheidsbegrenzer tot 90 km/u. De invoering is het gevolg van de omzetting van een Europese richtlijn. Het koninklijk besluit verschijnt nog deze maand in het Staatsblad. Dat bevestigde het kabinet van minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (sp.a). De transportsector reageert verdeeld.

Een Europese richtlijn voorziet in drie data voor de invoering van snelheidsbegrenzers voor vrachtwagens van 3,5 tot 12 ton. Vanaf 1 januari 2005 was de begrenzer verplicht voor nieuwe vrachtwagens. Daar rijzen voor ons land geen problemen.

Vanaf 1 januari 2006 was het in principe de beurt aan de vrachtwagens ingeschreven tussen oktober 2001 en januari 2005 die gebruikt worden voor zowel nationaal als internationaal vervoer. Op 1 januari 2007 is het dan ook de beurt aan vrachtwagens, ook ingeschreven tussen oktober 2001 en januari 2005, die enkel gebruikt worden voor nationaal vervoer.

Minister van Mobiliteit Renaat Landuyt heeft daarover een koninklijk besluit (KB) voorbereid. Dat wordt in februari nog gepubliceerd in het Staatsblad. Het KB bepaalt dat vanaf 1 juni de betrokken vrachtwagens uitgerust moeten zijn met een snelheidsbegrenzer. Er is dus geen retroactieve regeling voor de vrachtwagens die volgens Europa in principe vanaf 1 januari 2006 al een begrenzer moesten hebben, verduidelijkt Els Bruggeman, woordvoerster van minister Landuyt.

De transportsector reageert verdeeld. De nationale federatie van Belgische transporteurs Febetra is alvast blij dat er geen retroactieve regeling komt. De Vlaamse federatie van goederentransporteurs SAV zegt dat Landuyt eenzijdig de termijnen heeft vastgelegd.

'Landuyt heeft het advies van de administratie genegeerd en eigenhandig beslist. Het is toch ongewoon dat de minister dat advies naast zich neerlegt', zegt Freija Fonteyn, juridisch adviseur bij SAV.

Bij Landuyt wijst men erop dat de administratie, in dit geval het adviesorgaan CAIN, altijd moet terugkoppelen naar de minister en dat hij de eindbeslissing neemt. 'De sector was trouwens al lang op de hoogte en heeft voldoende tijd gehad om zich voor te bereiden. We hebben meer dan een jaar overlegd. Tijdens dat overleg was voortdurend sprake van een invoering op 1 januari 2006. Maar die termijn werd niet gehaald', reageert men op het kabinet van Landuyt.

Woordvoerster Bruggeman legt uit waarom gekozen werd voor 1 juni 2006: 'De snelheidsbegrenzer is een belangrijke stap om het vrachtvervoer veiliger te maken. Bovendien tonen we daarmee dat we niet de slechtste leerling van de Europese klas hoeven te zijn.'

Zware vrachtwagens van meer dan 12 ton moeten al sinds 1992 een snelheidsbegrenzer hebben. Volgens onderzoek vallen er meer doden en zwaargewonden met lichte vrachtwagens dan met zware vrachtwagens.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud