'Sommigen spelen beter op de Lotto dan dat ze overnames doen'

©�nicolas nadjar

Minder dan de helft van de overnames slaagt, en dat is volgens onderzoekers een optimistische inschatting. 'Veel bedrijfsleiders kunnen beter op de Lotto spelen dan dat ze overnames doen', zegt professor Kurt Verweire van de Vlerick Management School. Gelukkig zijn er vuistregels die de kans op een geslaagde overname aanzienlijk vergroten.

(tijd) - Afhankelijk van de criteria die worden gehanteerd om het succes van een overname te meten, blijkt dat 50 tot zelfs 90 procent van de fusies en overnames geen succes is. Het aandeel evolueert negatief, de financiële ratio's gaan achteruit en managers geven toe dat ze de verhoopte synergievoordelen niet hebben kunnen realiseren. De cijfers zijn zo ontnuchterend dat veel bedrijfsleiders zich afvragen of ze het overnamepad nog verder moeten bewandelen. Trends en Ernst& Young organiseerden deze week een studiedag waar academici, consultants en bedrijfsleiders de valkuilen op een rij zetten en goede praktijken uitwisselden.

1. Ken jezelf

2. Kies een geschikte prooi

'Het slechtste wat je kan doen is een bedrijf kopen dat te koop staat', vervolgt Deblauwe. Luc Debruyckere, die voor voedingsgroep Ter Beke al 15 overnames heeft begeleid, springt hem bij: 'Vertrek altijd van je eigen keuze. Te veel overnames worden gedreven door investmentbankers en consultants die een portefeuille met zogenaamd aantrekkelijke bedrijven beheren.'

3. Laat je niet verblinden

4. Ogen open tijdens due diligence

Om die reden raadt Deblauwe bedrijfsleiders aan de due diligence niet uit handen te geven aan consultants. 'Het succes van een overname hangt er in grote mate van af. Consultants kosten hopen geld, en kunnen nooit zo goed de potentiële voor- en nadelen inschatten.'

De overnemer doet er goed aan veel aandacht te besteden aan het juiste team voor de klus. 'Met de juiste eigen mensen kan je in vier dagen tijd een heel goed beeld krijgen van een onderneming.' Deblauwe voegt er wel aan toe dat hij niet kijkt op een cent om extern advies in te kopen voor detailexpertise over bijvoorbeeld sociale wetgeving of fiscale constructies.

5. Integreer niet te veel of te weinig

Dat 1 plus 1 bij overnames niet altijd 3 is, zoals overnemers steevast hopen, maar in sommige gevallen maar 2 of zelfs 1, ondervond ook ING Barings. Verweire: 'ING begon na de overname meteen het mes te zetten in de bonussen van de investentbankers van Barings. In een mum van tijd bleek dat de bank een lege doos had gekocht, want iedereen ging weg.'

Een andere tip is het overnameproces niet volledig uit handen te geven aan het middenkader. Verweire: 'Je ziet al te vaak dat bedrijfsleiders veel tijd en geld steken in de fase die voorafgaat aan de overname, maar het proces nadien verwaarlozen. Beslissingen die een rechtstreekse impact kunnen hebben op het resultaat, zoals het ineenschuiven van twee verkoopafdelingen, laat je niet over aan het middenkader. Dat doe je beter zelf.'

6. Neem voldoende tijd

'Wij raden meestal aan marketing, logo's en merken als laatste te integreren', zegt Van Gampelaere. 'DaimlerChrysler heeft dat veel te vlug gedaan. Nu moet Chrysler teruggrijpen naar zijn oude logo.'

Integratieprocessen kunnen jaren duren voor ze hun beslag krijgen. Dat Fortis de overname van ABN AMRO binnen twee jaar kan afronden, zoals topman Jean-Paul Votron zich voorneemt, lijkt haast onmogelijk. 'Als hij daarin slaagt doe ik mijn hoed voor hem af', zegt De Bruyckeer.

7. Vallen en opstaan

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud