Steeds meer bedrijven kopen in lagelonenlanden

(tijd) - Binnen drie jaar willen Europese en Amerikaanse bedrijven 85 procent meer goederen en diensten inkopen in lagelonenlanden. Dat blijkt uit een jaarlijkse studie van de managementadviseur Accenture. De resultaten van de studie werden gepubliceerd door De Tijd. De helft van de bedrijven die nog geen goederen inkopen in landen als China, Latijns-Amerika en Oost-Europa, zijn dat binnen de komende twee of drie jaar wel van plan.

De studie van Accenture steunt op een enquête bij 238 Europese en Amerikaanse bedrijfsleiders. Met de verschuiving in inkoopmarkten denken de bedrijven een besparing van zowat 22 procent te realiseren. Die besparingen komen er echter niet zomaar. De belangrijkste bezorgdheden bij de respondenten om in de lagelonenlanden te kopen, zijn de langere levertermijnen (55%), onvoldoende productvernieuwing (44%) en een twijfelachtige leveringsbetrouwbaarheid (21%).

'Dit onderzoek wijst uit dat inkopen in de lagelonenlanden een algemene praktijk begint te worden om de kosten van directe materialen te reduceren', zegt Kris Timmermans, vennoot bij de 'Supply Chain Management'-afdeling van Accenture Brussel. Bedrijven die zich te sterk en te beperkt richten op snelle kostenbesparingen, lopen volgens Timmermans de voordelen mis van een geïntegreerd internationaal inkoopbeleid. Daarmee kunnen ze niet alleen de wervingskosten, maar ook hun risico verminderen.

Hoewel kostenvermindering de belangrijkste motivatie blijft voor de respondenten om goederen in lagelonenlanden aan te kopen, haalden ze ook de stijging van beschikbare capaciteits- en bedrijfszekerheid aan als belangrijke factor.

China en India zijn de geprefereerde lagelonenlanden. Dichtbijgelegen buitenlandse locaties - Oost-Europa voor Europese bedrijven, Zuid- en Centraal-Amerika voor de Amerikaanse - nemen een belangrijke tweede plaats in. Rusland en Oekraïne scoorden het laagst in algemene prestaties qua kosten, kwaliteit en levering.

De belangrijkste bekommernissen van inkoop in lagelonenlanden, over kwaliteit, veiligheid en interne weerstand, verminderden sterk naarmate meer ervaring werd opgebouwd. Het vinden van geschikte leveranciers en de verhoogde inspanningen voor het dagelijkse beheer blijven zorgenkinderen.

De studie van Accenture is de vijfde jaarlijkse studie die peilt naar de sterkten en zwakten van het inkoopbeleid bij grote ondernemingen in Europa en de Verenigde Staten. Accenture is met meer dan 100.000 medewerkers in 48 landen en met een omzet van 13,67 miljard dollar (10,5 miljard euro) een van de belangrijkste managementadviseurs ter wereld.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud