Toplui bedrijven kiezen opnieuw voor rendabele omzetgroei

(tijd) - De toplui van ondernemingen uit de hele wereld richten de komende twee jaar alle aandacht op de groei van de omzet in plaats van op kostenbeperkingen. Zij willen een rendabele omzetgroei die voortkomt van nieuwe en gedifferentieerde producten en diensten. De afnemers bepalen hoe die producten er moeten uitzien. De bedrijven die het best en het snelst op de vraag reageren, winnen.

Dat blijkt uit de tweejaarlijkse internationale CEO-survey 2004 van de managementadviseur IBM Business Consulting Services. Het interactieve onderzoek heeft een hoge impact op het bedrijfsleven en werd gevoerd door de vennoten van IBM Business Consulting en de Economist Intelligence Unit (EIU). Zij ondervroegen 456 CEO's of algemeen directeurs van bedrijven - waaronder tien Belgische - uit alle bedrijfstakken en continenten.

Het gros van de ondervraagde bedrijven heeft een omzet tussen 1 en 5 miljard dollar, maar ook bedrijven met minder dan 500 miljoen dollar omzet of meer dan 50 miljard dollar namen deel.

Ruim 83 procent van de toplui streven in de komende twee tot drie jaar vooral naar omzetgroei, terwijl 67 procent oog heeft voor kostenbeperkingen. 'De kosten beperken blijft een belangrijk doel, maar het is wel over zijn hoogtepunt heen', zegt Michel Vlasselaer, vennoot van IBM Business Consulting Belgiƫ en de leider van het strategie- en veranderingsteam. 'De kosten werden voorheen vaak arbitrair bekort. Voortaan worden ze beperkt door anders te werken. De keuze voor groei is belangrijk. Men kan geen organisatie mobiliseren rond kostenbeperkingen, zij moet een perspectief hebben.'

Operationele verbeteringen zijn voor ruim 80 procent van de toplui het beste middel om kosten te besparen en een rendabelere groei te realiseren. 'Groei doet de rendabiliteit vaak dalen, wat de voorgaande jaren te zien was in bijvoorbeeld de luchtvaart, de verzekeringen of de consumentenproducten', zegt Michel Vlasselaer.

Nieuwe en gedifferentieerde producten op de markt brengen biedt de grootste groeimogelijkheden, vindt meer dan 60 procent van de algemeen directeurs. Maar ook nieuwe markten aanboren is belangrijk volgens 55 procent. 'De bedrijven hebben de voorbije tien jaar hard gewerkt aan overnames, elektronisch zakendoen en kostenbeperkingen. Ik heb de indruk dat eigenlijk weinig is uitgericht en dat niet veel projecten goed zijn afgewerkt', zegt Michel Vlasselaer.

De nieuwe producten moeten vooral uitblinken door een hogere kwaliteit en hun afstemming op specifieke klantensegmenten, menen respectievelijk 68 en 55 procent van de algemeen directeurs. Niet de onderzoeks- en productontwikkelingscentra van de bedrijven maar de consumenten zullen bepalen hoe de nieuwe producten en diensten er uitzien.

De cyclustijd wordt heel belangrijk, meent 55 procent van de algemeen directeurs, terwijl 57 procent ervan overtuigd is dat de klant een grotere stem moet hebben in het vormgevingsproces. 'De bedrijven openen hun onderzoekscentra voor klanten. De onderzoekers gaan met hun nieuwe concept eerst naar de klanten, vooraleer zij het op de markt brengen', zegt Michel Vlasselaer. Snel kunnen reageren op de almaar snellere veranderingen in de markt, wordt de grote kunst.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud