Uit het oog maar aan het werk

Er is bij managers nog veel weerstand tegen telewerk. Dat bleek gisteren opnieuw uit een studie van SD Worx, die aantoont dat slechts 43 procent van de bedrijfsleiders overweegt die flexibele werkvorm in te voeren. De vooroordelen zijn ongegrond, leert een gesprek met Leon Vliegen, de hr-manager die het project vijf jaar geleden bij de kunststoffenproducent Borealis heeft ingevoerd. Telewerk is volgens hem een spiegel voor het management. 'Wie alles wil controleren, begint er best niet eens aan.'

(tijd) - Het was een idee van het management van Borealis om in 2002 te beginnen met telewerk. Aan de bron lag een verandering in de organisatie. Het chemiebedrijf wilde de IT-activiteiten in zijn vestigingen in Beringen en in Kallo verhuizen naar de hoofdzetel in Mechelen. Daardoor dreigde het een paar van zijn beste medewerkers te verliezen. Zij zagen het niet zitten om elke dag van Limburg of Antwerpen naar Mechelen te pendelen. 'Omdat we al een beetje ervaring hadden met telewerk, hebben we die formule aan hen voorgesteld als compromis', zegt Leon Vliegen, toenmalig hr-directeur van Borealis België en verantwoordelijk voor de invoering van het project. Vandaag is Vliegen business hr-manager in de commerciële tak van de internationale groep. De afspraak was dat de werknemers twee tot drie dagen in Mechelen zouden werken. Daarbuiten konden ze, volgens vooraf vastgelegde afspraken, thuis of vanuit een andere vestiging van de groep werken. 'Voor ons was het belangrijk dat de band met het bedrijf behouden bleef', legt Vliegen uit.

E-werk

In een eerste fase mochten alleen de IT-ers van thuis uit werken, vandaag zijn er ook meer en meer mensen met commerciële functies die niet langer gebonden zijn aan de hoofdzetel. Van de 1.000 werknemers die Borealis vandaag telt, doet 15 procent aan een of andere vorm van telewerk. 'Of iemand kan telewerken of niet beslissen we niet per individueel geval, maar door te kijken naar subgroepen die functies uitvoeren die voor het regime in aanmerking komen. Een operator kan de fabriek niet van bij hem thuis laten draaien. Maar heel wat administratieve functies kunnen dan weer wel.'

Bij Borealis bestaat ook meer dan een vorm van telewerk of e-werk, zoals daar het ruimer en wellicht ook correcter, heet. De meest populaire vorm is het deeltijdse telewerk, waarbij gemiddeld 24 uur thuiswerk wordt gecombineerd met 16 uur op kantoor. Maar er zijn ook medewerkers die tijdens de gewone kantooruren op verschillende plaatsen werken, onder andere bij hen thuis. Een derde groep vormen de voltijdse thuiswerkers, meestal verkopers die tussen de klantenbezoeken vaker thuis werken dan op kantoor. 'Maar daarnaast bieden we sommige mensen ook de mogelijkheid om sporadisch thuis te werken of in een regime van flexibele uren,' vult Vliegen aan.

Goede afspraken

Dat goede afspraken goede vrienden maken, geldt ook voor telewerk. Alle kantoorbenodigdheden die een werknemer thuis nodig heeft, zijn voor rekening van het bedrijf. Net zoals de kosten voor verwarming en verlichting. Daarvoor krijgt hij een forfaitaire vergoeding op basis van het aantal dagen dat hij thuis werkt. En omgekeerd verbindt de werknemer zich ertoe dat hij de IT-infrastructuur van het bedrijf niet voor privédoeleinden gebruikt en dat hij tijdens zijn werkuren thuis niet ook tegelijk voor de kinderen zorgt. 'Zowel management als medewerkers moeten bereid zijn om die afspraken te maken', zegt Vliegen. Op een beetje inspanning mag je daarbij niet kijken. 'Wij zijn bij de telewerkers op huisbezoek gegaan om alle vragen over veiligheid en verzekering uit te klaren. Dat maakt deel uit van dezelfde bezorgdheid over veiligheid die we ook in onze fabrieken en de kantoren aan de dag leggen. Vandaar ook dat mensen gemotiveerd waren om daarin mee te gaan.' Volgens de wettelijke regeling, zoals ze ook is vastgelegd in de cao telewerk van 1 juli 2006, zijn werknemers gedekt door de arbeidsongevallenverzekering van hun werkgever tijdens hun werkuren thuis of elders. Wie voor de goede uitoefening van zijn job een lamp moet vervangen en van de ladder valt, kan dus op beide oren slapen.

De kosten en bijkomende inspanningen zijn ook twee belangrijke redenen waarom telewerk nog zoveel weerstand oproept bij bedrijfsleiders. Ten onrechte vindt Vliegen. 'De kosten zijn niet overdreven. De mensen om wie het gaat, zijn gewoon om met een laptop om te gaan en hoeven geen extra opleiding. En de installatie van de infrastructuur is dezelfde als die voor een open kantoor. Na vijf jaar kunnen we zeggen dat we de kosten voor kantoorruimte hebben verminderd. Alles bij mekaar valt de kosten-baten- analyse zeker positief uit.'

@premium

Productiviteit

En daarmee verwijst hij ook naar de evaluatie van het project door zowel het management als de werknemers. 'Wij zijn zeer tevreden over de productiviteit. We vermijden ook tijdverlies in de file. Bovendien zijn we er dankzij het telewerk in geslaagd een aantal cruciale IT-competenties in huis te houden. En dat lijkt me een voordeel in de krappe arbeidsmarkt van vandaag.'

De werknemers zien het volgens Vliegen eender. 'Zij zijn tevreden dat zij hun job kunnen behouden en tegelijk ook een evenwicht tussen werk en privé krijgen aangeboden. Ze zeggen dat de differentiatie in de werkplek hen productiever maakt. Als ze thuis zijn, kunnen ze ongestoord doorwerken, en op kantoor hebben ze het hoofd vrij voor de noodzakelijke meetings en gesprekken.'

De bereidheid van het bedrijf om zijn eigen behoeften en die van zijn personeel samen te smeden tot een oplossing, heeft volgens Vliegen ook extra goodwill gecreëerd. 'Als je de organisatie in redelijke mate afstemt op de noden van de werknemers, wek je motivatie en loyauteit.'

Zoiets lukt volgens hem alleen maar als het management een open bedrijfscultuur belijdt. En in die zin is telewerk een spiegel. 'Je moet jezelf durven afvragen op welke manier je leiding geeft aan mensen. Als je vindt dat je op elk moment je medewerkers moet kunnen zien en controle moet kunnen uitoefenen, dan begin je er best niet aan. Wij vinden dat geen leiderschapstijl die toelaat het beste uit onze mensen te halen. Daarom hebben we ook geen probleem onze medewerkers het beetje vertrouwen te geven dat nodig is om telewerk tot een succes te maken.'

@endpremium

Wouter De Broeck

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud