Uit het oog maar aan het werk

©HollandseHoogte/Hollandse Hoogte

Er is bij managers nog veel weerstand tegen telewerk. Dat bleek donderdag opnieuw uit een studie van SD Worx, die aantoont dat slechts 43 procent van de bedrijfsleiders overweegt die flexibele werkvorm in te voeren. De vooroordelen zijn ongegrond, leert een gesprek met Leon Vliegen, de hr-manager die het project vijf jaar geleden bij de kunststoffenproducent Borealis heeft ingevoerd. Telewerk is volgens hem een spiegel voor het management. 'Wie alles wil controleren, begint er best niet eens aan.'

(tijd) - Het was een idee van het management van Borealis om in 2002 te beginnen met telewerk. Aan de bron lag een verandering in de organisatie. Het chemiebedrijf wilde de IT-activiteiten in zijn vestigingen in Beringen en in Kallo verhuizen naar de hoofdzetel in Mechelen. Daardoor dreigde het een paar van zijn beste medewerkers te verliezen. Zij zagen het niet zitten om elke dag van Limburg of Antwerpen naar Mechelen te pendelen. 'Omdat we al een beetje ervaring hadden met telewerk, hebben we die formule aan hen voorgesteld als compromis', zegt Leon Vliegen, toenmalig hr-directeur van Borealis België en verantwoordelijk voor de invoering van het project. Vandaag is Vliegen business hr-manager in de commerciële tak van de internationale groep. De afspraak was dat de werknemers twee tot drie dagen in Mechelen zouden werken. Daarbuiten konden ze, volgens vooraf vastgelegde afspraken, thuis of vanuit een andere vestiging van de groep werken. 'Voor ons was het belangrijk dat de band met het bedrijf behouden bleef', legt Vliegen uit.

E-werk

Bij Borealis bestaat ook meer dan een vorm van telewerk of e-werk, zoals daar het ruimer en wellicht ook correcter, heet. De meest populaire vorm is het deeltijdse telewerk, waarbij gemiddeld 24 uur thuiswerk wordt gecombineerd met 16 uur op kantoor. Maar er zijn ook medewerkers die tijdens de gewone kantooruren op verschillende plaatsen werken, onder andere bij hen thuis. Een derde groep vormen de voltijdse thuiswerkers, meestal verkopers die tussen de klantenbezoeken vaker thuis werken dan op kantoor. 'Maar daarnaast bieden we sommige mensen ook de mogelijkheid om sporadisch thuis te werken of in een regime van flexibele uren,' vult Vliegen aan.

Goede afspraken

De kosten en bijkomende inspanningen zijn ook twee belangrijke redenen waarom telewerk nog zoveel weerstand oproept bij bedrijfsleiders. Ten onrechte vindt Vliegen. 'De kosten zijn niet overdreven. De mensen om wie het gaat, zijn gewoon om met een laptop om te gaan en hoeven geen extra opleiding. En de installatie van de infrastructuur is dezelfde als die voor een open kantoor. Na vijf jaar kunnen we zeggen dat we de kosten voor kantoorruimte hebben verminderd. Alles bij mekaar valt de kosten-baten- analyse zeker positief uit.'

Productiviteit

De werknemers zien het volgens Vliegen eender. 'Zij zijn tevreden dat zij hun job kunnen behouden en tegelijk ook een evenwicht tussen werk en privé krijgen aangeboden. Ze zeggen dat de differentiatie in de werkplek hen productiever maakt. Als ze thuis zijn, kunnen ze ongestoord doorwerken, en op kantoor hebben ze het hoofd vrij voor de noodzakelijke meetings en gesprekken.'

De bereidheid van het bedrijf om zijn eigen behoeften en die van zijn personeel samen te smeden tot een oplossing, heeft volgens Vliegen ook extra goodwill gecreëerd. 'Als je de organisatie in redelijke mate afstemt op de noden van de werknemers, wek je motivatie en loyauteit.'

Zoiets lukt volgens hem alleen maar als het management een open bedrijfscultuur belijdt. En in die zin is telewerk een spiegel. 'Je moet jezelf durven afvragen op welke manier je leiding geeft aan mensen. Als je vindt dat je op elk moment je medewerkers moet kunnen zien en controle moet kunnen uitoefenen, dan begin je er best niet aan. Wij vinden dat geen leiderschapstijl die toelaat het beste uit onze mensen te halen. Daarom hebben we ook geen probleem onze medewerkers het beetje vertrouwen te geven dat nodig is om telewerk tot een succes te maken.'

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud