Vlaamse bedrijven moeten zich beter verkopen

Vlaanderen heeft hoogtechnologische bedrijven die tot de wereldtop behoren, maar ze mogen best wat meer inspanningen doen om op internationale beurzen hun waren aan te prijzen.

(tijd) Dat was de indruk van Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V) bij zijn eerste bezoek aan de Hannover Messe, de grootste beurs voor industriële technologie ter wereld.

Bij de 6.400 exposanten zijn er amper 17 Vlaamse, constateerde Leterme. De grootte van de beurs en de variëteit aan bedrijven verrassen de Vlaamse minister-president. Kleine kmo's staan er naast wereldspelers als Siemens. Ook de specialisering is indrukwekkend.

Dat illustreert ook het bedrijf Kanigen Works Benelux (KWB) uit Genk, een van de Vlaamse bedrijven op de Hannover Messe. KWB is actief in oppervlaktebehandeling en -bekleding en levert onderdelen aan toeleveranciers van de autosector. 'We vinden hier mogelijkheden om ons steviger op de Duitse markt te vestigen', zegt Mark Decker, technisch verkoopmanager.

KWB maakt dankbaar gebruik van de subsidie die wordt aangeboden door Flanders Investment Trade (FIT). FIT betaalt de helft van de kosten terug die Vlaamse bedrijven maken op (een selectie van) buitenlandse beurzen, met een maximum van 3.000 euro en maximaal drie jaar lang.

Ook het beeldschermbedrijf Barco is op de Hannover Messe. Maar hier sla je slechts bij uitzondering nieuwe klanten aan de haak. Barco is hier vooral om zijn naam- en merkbekendheid te verstevigen in de Duitse en Europese industrie, zegt Guy Van Wijmeersch, manager marktontwikkeling van Barco. 'Het is belangrijk dat onze klanten en concurrenten zien dat wij er telkens weer bij zijn. Anders worden er onmiddellijk vragen gesteld.'

Bij KWB en Barco wordt benadrukt hoe belangrijk de voorbereiding is van een beurs als de Hannover Messe. 'Er kruipt erg veel tijd in. Je moet op voorhand duidelijk je contacten op de hoogte brengen, anders loop je hier verloren', zegt Van Wijmeersch.

Udo Dreher knikt. Hij is al 27 jaar de Belgische vertegenwoordiger van de Deutsche Messe in Hannover, de organisator van de Hannover Messe, en loodst Leterme en co door de wirwar van beurshallen. 'Al te vaak komen Belgische bedrijven klagen over het gebrek aan belangstelling op hun stand. Maar dan blijkt dat ze niets voorbereid hebben en een bediende hebben gestuurd. Tja, logisch dat hun aanwezigheid hier dan een flop wordt.'

Sterke promotie

'Vlaamse bedrijven moeten het belang beseffen van een sterke promotie, vindt ook Leterme. Ik kan me meteen enkele bedrijven voor de geest halen waarvan ik me afvraag waarom ze hier niet zijn. Ik zou Vlaamse bedrijven toch aansporen naar de Hannover Messe te komen. Het is toch een venster op de wereld.' Al beseft Leterme dat sommige kleppers dergelijke beurzen al niet meer nodig hebben.

Hij is het er wel niet mee eens dat de industrie wegkwijnt in Vlaanderen. Ze is goed voor 750.000 jobs. Vlaanderen heeft geen toekomst zonder industrie. Maar dan moeten bedrijven zich specialiseren in hoogtechnologische nichemarkten en hun activiteiten spreiden, zodat ze het wegvallen van één grote klant kunnen opvangen.

KVe

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect