Zoeken naar wapens in strijd om talent

Zelfs wie niet echt een baan zoekt, ontsnapt niet aan publiciteit over jobdagen en wervingscampagnes. Hoe lang nog vooraleer pas afgestudeerden worden gelokt met luxueuze wagens, bonuspakketten en luchtdopen?

(tijd) De strijd om talent verhardt, merken de rekruteerders, maar de drempel ligt hoog om met dure lokkers en beloningen te zwaaien. Het is afwachten tot iemand de ban breekt.

Ingenieurs, informatici, commerciëlen, maar ook geschoolde of ongeschoolde arbeiders. De zoektocht wordt er niet gemakkelijker op. Voor alle soorten profielen en bedrijven verschijnen advertenties in de algemene media, niet zelden rond hun jobdagen. Daar krijgen de potentiële werknemers een beeld van het bedrijf, kunnen ze een praatje slaan met mensen die er al werken, ondergaan ze eventueel een screening en worden ze in de marge verwend met dj-optredens, computerspellen en dies meer.

Maar al snel slaat de gewenning toe en is zo'n jobdag niet origineel meer. Extra toeters en bellen dan? Heel mondjesmaat, verwacht Laurent Lejeune van Duval Guillaume Corporate. 'De Belgische bedrijven zijn vrij conservatief en moeilijk te overtuigen van wilde ideeën. Voorlopig gaat het vooral om een originele verpakking voor de jobdag. Een sms-campagne, een leuke mailing, een goede website. Maar het mag niet te spectaculair worden, uit vrees dat mensen dan niet uit interesse voor een baan een kijkje komen nemen, maar enkel omdat ze bijvoorbeeld een helikoptervlucht aangeboden krijgen. Je lokt dan de verkeerde motivatie.'

Creatief maar niet gek

'Men moet creatiever worden om volk te lokken', merkt ook An Vandecasteele van het arbeidsmarketingbureau 24AM. 'Zo plaatsten wij een luchtballon naast de autoweg met de gegevens van een bedrijf. Dat hielp enorm. De kunst is ook latente zoekers te bereiken, die jobsites of -bijlagen niet bekijken, maar wel eens willen veranderen.' 24AM raadt bedrijven aan de hand in eigen boezem te steken vooraleer met dure acties wordt uitgepakt. 'Waarom krijg je vacatures moeilijk ingevuld? Wat heb je te bieden? Ben je aantrekkelijk genoeg als werkgever?'

Het is nog niet zo gek als enkele jaren geleden, toen vooral IT'ers zonder ervaring meteen een hoog loon annex mooie wagen kregen, meent Vandecasteele. 'De nood verhoogt, maar de bedrijven doen die stap voorlopig nog niet. De eerste die die drempel overschrijdt, wordt scheef bekeken. Vorige keer is de markt kapotgemaakt door een dergelijk opbod.'

Claudia Pouls, hr-directeur bij het IT-bedrijf EDS, bevestigt de krapte. EDS bespeelt vele mediakanalen, radiospots, sms en jobdag incluis, en schuimt de cv's op rekruteringssites zoals Monster af. Daarnaast stopt EDS veel energie in opleiding, onder meer om de nood aan businessanalisten in te vullen. 'TEW-studenten zijn bijvoorbeeld erg welkom. Zij krijgen twee weken cursus over de technische achtergrond en gaan dan meelopen met een ervaren collega en stilaan meer taken uitvoeren. Na ongeveer een jaar kunnen ze zelfstandig beperkte projecten aan.'

IT'ers kennen hun waarde, weet Pouls. 'Ze nemen de tijd om de ruime keuze te evalueren, waarbij ze zeker zo sterk letten op inhoudelijke uitdagingen en carrièremogelijkheden als op de verloning. Een bedrijfswagen is vanzelfsprekend in onze sector, maar voor schoolverlaters is het geen chique model.'

Voorlaatste studiejaar

Overigens wachten veel bedrijven niet tot studenten in hun laatste jaar zitten om ze aan te spreken. Nieuw in campusrekrutering is de inzet van studenten als 'scouts'. 'High potentials onder de studenten met een ruim sociaal netwerk spreken discreet andere studenten aan, in het laatste of voorlaatste jaar, om hun cv door te geven. Wij screenen en testen de kandidaat. Als die inderdaad goed is, krijgt de scout 60 euro', vertelt Goedele Callaerts van de rekruteerder YER. In een jaar vond YER een kleine 50 scouts, maar de groep groeit.

Wordt voor arbeiders ook met allerlei lokkers uitgepakt? Veel minder, menen de marktwaarnemers. Ook voor hun zijn er jobdagen met randanimatie en kan een sticker op een vrachtwagen kandidaat-collega's tot solliciteren aanporren, 'op voorwaarde dat de geboden baan ook interessant is'. In deze markt is het zeer courant dat werknemers een premie opstrijken als ze een nieuwe collega introduceren. Nauw samenwerken met de scholen en de VDAB, en veel moeite steken in het opleiden van mensen is de boodschap. Men schrikt er ook niet voor terug de huidige werkgever inzake verloning fors te overbieden, bijvoorbeeld om een begeerde werfleider tot een overstap aan te zetten. 'Maar citytrips, neen, daarmee worden arbeiders niet gelokt.'

ER

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect