Helikopter huppelt over korte afstand

In ons land zouden zowat 140 helikopters rondvliegen, maar de meeste worden veelal ingezet voor vrijetijdsgebruik. Enkele helikopterbedrijven leggen zich echter toe op de zakelijke markt. Heli Service Belgium in Sint-Pieters-Leeuw is er zo een. 'Het voordeel van helikopters voor zakelijk gebruik is dat zij je overal kunnen oppikken en afzetten buiten de bebouwde kom en mits de eigenaar van het landingsterrein de toestemming geeft', vertelt de algemeen directeur, Bernard Slegten. Hij vindt de helikopter competitief op afstanden tot Genève. Naar stadscentra vliegen is overigens niet vanzelfsprekend voor helikopters. Het luchtruim boven Brussel is voor gewone zakenvluchten verboden gebied. In Londen en Parijs stelt Harrods-eigenaar Al Fayed wel helihavens ter beschikking, maar het kost er veel geld om er het toestel zelfs maar een paar uur te parkeren.

Dat neemt niet weg dat de helikopter het meeste flexibele toestel in de lucht is. Een voorbeeld van een goed gebruik maakte Bernard Slegten mee met de Amerikanen van Six Flags, toen zij op het punt stonden pretparken in dit deel van Europa over te nemen. Zij gebruikten de helikopter om snel na elkaar Walibi in Waver, Bellewaerde in Ieper plus een paar parken in het Nederlandse Lelystad en in Frankrijk aan te vliegen.

De zaakvoerder wijst erop dat Heli Service Belgium een van de weinige bedrijven in de heli- en de jetbusiness is die alles volgens het boekje doen. Zo volgt hij volledig de zware Belgische regelgeving voor luchttaxi's. Hij verdenkt de aanbieders van gedeeltelijk eigenaarschap ervan dat zij zulke constructies gebruiken om de strenge binnenlandse reglementeringen te 'ontduiken'.

Hijzelf kan er prat op gaan dat hij naast Belgische ook Nederlandse en Franse vergunningen heeft. 'Tussen Brussel en Parijs bevindt zich geen ander bedrijf dat voor dit traject de vergunningen heeft. Het probleem in ons land is echter dat de naleving van de reglementering helemaal niet of nauwelijks wordt gecontroleerd. De gebruiker moet daarvoor uitkijken, want een toestel zonder vergunningen vliegt eigenlijk onverzekerd. Wij zorgen ervoor dat bij ons alles wettelijk in orde is, want klanten uit grote ondernemingen willen helemaal geen risico's nemen. '

'Meer zelfs, zijn gebruiken de helikopter om veiligheidsredenen. Wij schuwen de publiciteit met ons tiental toestellen, omdat topfiguren uit de politiek of het bedrijfsleven juist de anonimiteit en veiligheid van ons transportmiddel opzoeken. Wij vervoeren ook de vips naar evenementen zoals de Grote Prijs Formule 1 in Francorchamps of Silverstone, omdat zulke plaatsen bij dergelijke evenementen niet veilig op een andere manier te bereiken zijn.'

WDB

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud