Wat bij de buren kan, kan niet altijd in België

De Europese Unie is van plan om in 2005 een wetgeving rond promotie door te voeren. Die zou erin bestaan om 'te verbieden te verbieden'. Dat betekent dat er een grote mate van vrijheid zou komen en dat zelfs sweepstakes (inclusief het 'everybody-wins-principe') weer tot de mogelijkheden zouden behoren. Sweepstakes zijn sinds het eind van de jaren tachtig in ons land verboden.

Momenteel heeft ieder land nog zijn eigen wetten en beperkingen. Dat maakt het in een meer en meer geïnternationaliseerde marketingomgeving moeilijk om promoties te voeren die grensoverschrijdend zijn. Wil een bedrijf toch een multinationale actie voeren dan houdt dat in dat men land per land de regels moet nagaan en de actie daaraan aanpassen. Joke Claessens van promotie- en dm-bureau Tequila Brussels haalde onlangs de ervaring aan die men opdeed voor een actie van Adidas in de Footlocker-keten in verschillende landen. "De uitdaging was een 100% wettelijk correcte pan-europese promotie te doen," zei ze. "Als je dat goed wil doen, dan kost het je jaren voorbereiding. Een echte wettelijkheid met het zelfde concept is moeilijk. In sommige landen moet je je promoties registreren. Elk land heeft zijn eigen specificaties, de regels verschillen van land tot land. Hoe zijn we eruit gekomen? Een compromis à la Belge. We hadden twee benchmark-landen - UK en Duitsland - waar we een 100% legal check deden. En we bekeken de promoties die concurrenten van Adidas deden. Dat is in die context belangrijk: concurrenten doen soms dingen die niet door de beugel kunnen. Op die manier kwamen we aan een 90% wettelijke pan-Europese promotie. Beter kon niet."

Het internet vormt nog een probleem op zich. Het Internet Advertising Bureau haalde in een document over 'legal practices' het meewerken aan online-reclamecampagnes voor buitenlandse spel- en goksites aan. "Daar deze sites niet de toelating hebben om aan inwoners van België kansspelen aan te bieden, schenden zij volgens de Kansspelcommissie de Belgische wet. Niettemin overweegt de Kansspelcommissie enkel actie te ondernemen tegen deze sites indien deze zich duidelijk op de Belgische markt richten (bij voorbeeld via e-mailcampagnes in België of bannering op Belgische portaalsites)," aldus het IAB. De vraag is of een ingezetene van ons land ook aan buitenlandse promotionele wedstrijden waarvan de vorm in ons land verboden is kunnen deelnemen. Voor off-line toepassingen staat bij promotionele spelletjes in het Verenigd Koninkrijk altijd bij dat de wedstrijd enkel open is voor personen die een domicilie hebben in de UK.

22370183

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud