Hoeveel kost een domeinnaam?

Aangezien Web-hosting de meest voorkomende vorm van hosting is, bieden veel hosting-bedrijven ook registraties van domeinnamen aan. Voor alle duidelijkheid: een domeinnaam is niet meer dan de vertaling van een reeks getallen. Computers op internet communiceren met elkaar aan de hand van nummers, IP-adressen in het jargon. Maar omdat u een naam nu eenmaal makkelijker onthoudt dan een nummer, werd lang geleden het systeem van Domain Name Service of DNS in het leven geroepen. Men kan het een beetje vergelijken met een automatische telefoongids die domeinnamen omzet naar IP-nummers. Een naam als "cnn.com" onthoudt men nu eenmaal veel makkelijker dan iets als 64.236.16.116.

Het Belgische DNS is verantwoordelijk voor het .be-domein.

Sinds de liberalisering van eind 2000 kunt u voor een .be-domeinnaam niet meer rechtstreeks gaan aankloppen bij DNS zelf. U moet sowieso passeren langs een van de vierhonderd geregistreerde agenten, waaronder dus ook een hoop hosting-bedrijven. Sinds de zomer van 2002 is de prijs voor de .be-registratie verlaagd naar zes euro per registratie. Vraag is uiteraard in welke mate deze agenten de prijsverlaging doorrekenen aan hun klanten. Dat lijkt moeilijk te becijferen, want meestal maakt de prijs van een domeinnaam deel uit van een totaal dienstenpakket. Volgens DNS komt de prijs van een domeinnaam voor de klant gemiddeld uit op 25 à 30 euro per jaar. Onder deze prijs vallen immers nog een hoop extra diensten die de agent moet leveren om van deze domeinnaam gebruik te kunnen maken. Daarnaast bieden de agenten doorgaans ook de registratie en ondersteuning aan van andere en internationale domeinnamen zoals .com, .net of .nl.

Een domeinnaam houdt u overigens best zo eenvoudig en herkenbaar mogelijk. Dit heeft als voordeel dat geïnteresseerde en potentiële klanten uw site vrij snel weten te vinden. En zelfs al bent u nog niet van plan een eigen site uit te baten, toch is een domeinregistratie nuttig in het kader van het mailverkeer naar je bedrijf. Het e-mailadres "info@uwbedrijf.be" komt namelijk een stuk professioneler over dan "uwbedrijf@provider.be". En in tegenstelling tot het tweede blijft het eerste e-mailadres bovendien altijd hetzelfde, ook al verandert u van internetprovider. Ander argument is dat domeinnamen werken op basis van het "wie eerst komt, eerst maalt"-principe. Heeft uw bedrijf of organisatie een courante naam, dan is het best mogelijk dat iemand uw domeinnaam reeds heeft ingepalmd. Belangrijk is dus dat je je productnaam of je bedrijfsnaam zo snel mogelijk vastlegt als domeinnaam, zodat u de concurrentie een stapje voor bent.

William Visterin

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud