Bpost garandeert geen thuislevering pakjes meer

©Photo News

Bpost zal niet meer alle pakjes aan huis kunnen leveren. Een deel van de klanten moet afhalen. De tarieven voor zakelijke klanten gaan ook omhoog.

Bpost grijpt vrijdag in, nu het pakjesrecord bij het bedrijf dag na dag records breekt. Het bedrijf kan niet meer voor alle pakjes thuislevering garanderen. Een deel van de klanten moet zijn pakje afhalen bij een van de 2.300 afhaalpunten in het eigen netwerk van Bpost. Het sluit ook een tijdelijk partnerschap met Decathlon, dat zijn winkels inzet als afhaalpunt. Het gaat om een miniem aandeel, claimt Bpost: 95 procent zou nog via de normale weg kunnen. Welke pakjes afgehaald moeten worden, hangt af van de toevloed per regio, klinkt het bij het bedrijf. De betrokken klanten krijgen een mail.

Voor de pakjesafdeling van Bpost breekt de drukste periode ooit aan. Niet-essentiële winkels die dicht zijn, proberen online hun waar te slijten. Maar ook de bekende koopdag Black Friday (volgende vrijdag) en Sinterklaas dienen zich aan. De voorbije dagen bezorgde Bpost telkens al meer dan een half miljoen pakjes per dag. De verwachting is dat in de week tussen Black Friday en Sinterklaas de kaap van 600.000 pakjes per dag aan diggelen gaat.

Vanaf volgende vrijdag tot kerstavond moeten zakelijke klanten, die een contract hebben over de distributie van pakjes, een eindejaarstoeslag van 1 euro per pakje betalen.

De regering gaat wel het gesprek aan met de grote digitale platformen, zoals Bol.com en Amazon, om Black Friday uit te stellen. Niet zozeer vanwege de druk bij Bpost, maar vanwege het concurrentienadeel voor de lokale niet-essentiële winkels die gesloten zijn door de lockdown. Black Friday trekt normaal volle winkelstraten. Frankrijk besliste eerder al de koopjesdag uit te stellen.

Tariefverhoging

Bpost rekent door om de pakjestoevloed de baas te blijven. Vanaf volgende vrijdag tot kerstavond moeten zakelijke klanten, die een contract hebben over de distributie van pakjes, een eindejaarstoeslag van 1 euro per pakje betalen. Die verhoging van de tarieven voor de verzending geldt niet voor gewone, residentiële klanten die een pakje wil laten bezorgen.

Volgens Bpost komt de tijdelijke prijsverhoging niet onverwacht. Ze is al aangekondigd in september vorig jaar. 'Een prijsaanpassing wordt altijd vastgelegd en gecommuniceerd voor de aanvang van het nieuwe jaar', zegt Bpost-woordvoerster Barbara Van Speybroeck. Het is de eerste keer dat handelaars of bedrijven de toeslag moeten ophoesten, maar volgens Bpost is zo'n toeslag courant in de sector.

Tijdens de eerste lockdown moesten bedrijven al een tijdelijke 'crisistoeslag' betalen, van 25 eurocent per pakje. Bpost zag zich toen plots geconfronteerd met een piek aan pakjes die het normaal alleen tijdens de eindejaarsperiode kent. Het grote verschil was toen dat ook personeelsleden uitvielen door ziekte en quarantaine en dat het extra veiligheidsmaatregelen moest incalculeren vanwege de pandemie.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud