Een op twee industriële kmo's miskent digitalisering

AVR, oorspronkelijk fabrikant van landbouwmachines, ontwikkelt digitale toepassingen die data gebruiken afkomstig van landbouwmachines op het veld. ©rv

Agoria, federatie van de technologiebedrijven, trekt aan de alarmbel en helpt de achterblijvers de digitale weg op.

Een wake-upcall voor ons land noemt Agoria zijn rondvraag bij 400 Belgische kmo's (10 tot 1.250 werknemers) uit de industrie, de chemie, de groothandel, ingenieursbureaus, de meubelmakers en de textielsector. 56 procent meent dat de digitalisering slechts een beperkte impact zal hebben op zijn sector. 

'Bij de helft van de bedrijven is er dus geen gevoel van dringendheid en dat houdt risico's in', waarschuwt Danny Goderis, digital manager van de technologiefederatie. 'Een crisis zoals in de reissector kan elke sector overkomen. De concurrentie komt vaak uit onbekende hoek.'

Acht op de tien industriële kmo's digitaliseren wel hun bedrijfsprocessen om de kosten te drukken en efficiënter te werken. Daarbij ligt de focus vooral op papierloos werken met gebruik van de eigen IT-infrastructuur.

De productie daarentegen wordt veel trager gedigitaliseerd. Amper een op de drie maakbedrijven gebruikt technologie als internet of things om producten op afstand te monitoren. Artificiële intelligentie staat bij slechts 10 procent op de radar. De rondvraag bevestigt de Europese trend dat maakbedrijven twee keer trager digitaal innoveren dan dienstenbedrijven. Die laatste, zoals banken en mediaspelers, zijn veel meer geneigd hun aanbod te innoveren omdat ze dichter bij hun klanten zitten. 

Boost

Om meer kmo's - goed voor zeven op de tien privéjobs in ons land - op de digitale trein te krijgen, raadt Agoria hen aan een (fulltime) verantwoordelijke aan te stellen voor digitalisering. 'Mensen maken het verschil', stelt Goderis, 'je hebt een enthousiaste leider nodig.' Amper 20 procent van de kmo's beschikt over zo'n verantwoordelijke. 

Cruciaal is ook het openstaan voor externe hulp, van technologieleveranciers en consultants. 'Stap af van de ERP- en CRM-systemen (om de productie en de klanten op te volgen, red.) die in huis zijn gemaakt. Na enkele jaren zijn ze al verouderd', aldus Goderis. 

Agoria adviseert de kmo's niet alleen op papier, zijn vier digicoaches begeleiden bedrijven ook bij hun projecten. Met een dertigtal succesverhalen van bedrijven als de meubelmaker Van Hoecke en het landbouwbedrijf AVR werkt de federatie aan een digitale mindset. 'Hoe tastbaarder de voorbeelden, hoe groter de kans op succes. Concrete voorbeelden van bedrijven in dezelfde sector spreken meer aan dan de Ubers en Airbnb's van deze wereld.'  

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect