Kwartaaldividend Euronav neemt diepe duik van 80 procent

De suezmaxtanker Maria van Euronav.

Euronav vaart door veel woeliger water dan in het voorjaar. Het kwartaaldividend krimpt met 80 procent. 'Maar door onze sterke positie kunnen er kansen liggen voor ons.'

De olierederij Euronav  realiseerde in het derde kwartaal een nettowinst van 46 miljoen dollar of 22 dollarcent per aandeel. Dat is minder dan de consensusprognose volgens Bloomberg (25 cent).

Zoals beloofd keert Euronav 80 procent van die winst uit in de vorm van de inkoop van eigen aandelen of via een dividend. Euronav heeft al 18,5 miljoen dollar uitgegeven aan de inkoop van eigen aandelen. Blijft over: 18,5 miljoen dollar om uit te keren als dividend of 9 dollarcent bruto per aandeel. Dat dividend wordt in de loop van november uitbetaald. In augustus lag het interim-dividend op 47 dollarcent. Dat was na een kwartaalwinst van 259 miljoen dollar.

Met meer dan 1 miljard dollar aan liquide middelen kunnen we deze moeilijke periode doorkomen en mogelijk kansen grijpen waar ze voorkomen.
Hugo De Stoop
CEO Euronav

Euronav is het eerste Belgische bedrijf dat sinds begin dit jaar werkt met kwartaaldividenden. De primeur heeft de aandeelhouder nog niet veel plezier opgeleverd. Tegenover de gulle uitkeringen staat een beurskoers die sinds begin dit jaar een duik nam van meer dan 40 procent.

Geduld oefenen

Dat de winst bij Euronav slinkt, is te wijten aan de lagere olietransporttarieven. 'Enerzijds stijgt het aanbod aan tankers op korte termijn, anderzijds is er een trager herstel van de vraag naar olie. Die combinatie treft onze sector nu en allicht ook in de winter', zegt CEO Hugo De Stoop. 'Maar met meer dan 1 miljard dollar aan liquide middelen kunnen we deze moeilijke periode doorkomen en mogelijk kansen grijpen waar ze voorkomen.'

Ondanks de moeilijkere periode blijven de meeste analisten achter hun koopadvies voor het aandeel staan. ‘Op middellange termijn, en we denken dat dit ergens in het midden van 2021 zal beginnen, zou het lage orderboekje voor nieuwe tankers en de ouder wordende tankervloot moeten leiden tot een herstel van  de vrachttarieven’, zegt ING-analist Quirijn Mulder. ‘We moeten geduld oefenen, maar de cijfers van het derde kwartaal doen ons niet negatief worden over Euronav.’

Hetzelfde geluid is te horen bij Bart Cuypers, analist bij KBC Securities. 'Er blijven zowel in het lopende kwartaal als de eerste jaarhelft van 2021 een significant aantal onzekerheden spelen die leiden tot een trager dan verwacht herstel van de olievraag.’ Maar de hogere schrootprijzen, die reders ertoe aanzetten hun oude tankers sneller uit de vloot te halen, en het beperkte aantal orders voor nieuwe tankers (het laagste peil in 23 jaar) zijn volgens de analist positief voor Euronav. De Belgische tankerrederij beschikt over een jonge vloot.

Verlenging contracten

Euronav kon woensdagavond uitpakken met goed nieuws. De groep kondigde een verlenging aan van de FSO-contracten tot 2032. Dat levert een omzetbijdrage op van 322 miljoen dollar over een periode van 10 jaar. FSO staat voor floating storage and offloading-units, gigantische drijvende opslagtankers die worden ingezet op olievelden op zee.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud