Man die tien miljard mensen wil voeden, wereldondernemer van het jaar

Een Turkse Canadees is wereldondernemer van het jaar.

Murad Al-Katib uit Canada is de 'Wereldondernemer van het Jaar 2017'. Met zijn bedrijf AGT Food gaat hij de uitdaging aan proteïnen te kunnen leveren voor een wereld met tien miljard mensen.

Als zoon van een Turkse migrantenfamilie in Canada je vaste job bij de overheid opzeggen terwijl je vrouw zwanger is van een tweeling, de boer opgaan om Canadese boeren ervan te overtuigen over te schakelen op teelten als bonen en linzen, en vervolgens met proteïnerijke voedselpakketten vanuit je kelder de wereld op dertien jaar tijd veroveren. Ziedaar in een notendop het verhaal van Murad Al-Katib, die met dat idee 'AGT Food and Ingredients' uitbouwde tot een bedrijf van anderhalf miljard dollar omzet, met 2.000 werknemers. Het levert linzen en verschillende variëteiten bonen aan 120 landen.

Een groot deel van de voedselpakketten voor Syrische vluchtelingen in de vluchtelingenkampen bijvoorbeeld komen van AGT Food.

De award 'Wereldondernemer van het Jaar' wordt uitgereikt door consultant EY. Deze week dongen in Monte Carlo 59 finalisten uit evenveel landen mee naar de titel. De 'corporate social responsibility', de sociale verantwoordelijkheid van bedrijven, liep als een rode draad doorheen deze verkiezing. Niet toevallig kwam de jury, volledig samengesteld uit ondernemers uit alle uithoeken van de wereld, dan uit bij Murad Al-Katib.

Sociale bestaansreden

'Ik geloof niet in een onderscheid tussen sociaal ondernemerschap en ander ondernemerschap. De sociale bestaansreden is voor élke ondernemer essentieel geworden. Elke onderneming moet een bestaansreden hebben die ingebed is in de maatschappij. Wij, ondernemers, hebben als taak om de problemen in de wereld aan te pakken, dag na dag', verklaarde Al-Katib bij zijn overwinning.

Elke onderneming moet een bestaansreden hebben die ingebed is in de maatschappij
Murad al-Katib
Wereldondernemer van het jaar

Voor AGT Food is dat: als we onze groeiende wereldbevolking willen blijven voeden, dan zal dat op een radicaal andere manier moeten gebeuren. De ecologische voetafdruk van voedsel moet naar omlaag, en dat kan alleen als we overschakelen naar teelten die per hectare minder water nodig hebben en méér proteïnen opleveren.

Zijn bedrijfsfilosofie met een grote 'verbeter de wereld'-factor bracht hij bijzonder enthousiasmerend, maar ook zijn financiële cijfers heeft hij op orde. Het bedrijf haalde vorig jaar een ebitda (operationele kasstroom) van 118 miljoen dollar en was al kort na zijn oprichting winstgevend.

Vyncke

Voor ons land mochten Peter en Dieter Vyncke, de ondernemers achter energiebedrijf Vyncke die in 2016 in België Onderneming van het Jaar werden, deelnemen aan de finaleweek. 'We zijn hier misschien een buitenbeentje omdat we niet met een zero to hero-verhaal van één entrepreneur komen maar met het verhaal van een onderneming die al 104 jaar bestaat en zichzelf opnieuw uitvindt', aldus Dieter Vyncke.

'Maar het is fascinerend om te zien dat je hier met ondernemers van over heel de wereld toch datzelfde DNA deelt. Het is allemaal een beetje hetzelfde ras,' vult zijn broer Peter aan. Met de vierde generatie zet het bedrijf helemaal in op technologie om energie te verwekken uit verschillende vormen van afvalstromen.

Voor Nederland schopte Pieter Zwart, de CEO van de stevig in België aanwezige e-commercespeler Coolblue, het tot in de finale. De Franse kandidaat, Jacques-Antoine Granjon, was de man achter de online shop Vente-privee.com. Hij nam in ons land de meerderheid in de Belgische webkledingwinkel Vente Exclusive. (ita)

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect