Oost-Vlaming bouwt luxueuze e-boten

Liso Yachts

Liso Yachts, met atelier in Lovendegem, lanceert elektrische boten voor de pleziervaart. Kostprijs: 100.000 à 150.000 euro. 'De Tesla van de boten.'

Oprichter Dirk De Munter ziet zichzelf  als de 'Tesla van de plezierboten'. 'Daar zit toekomst in', zegt hij. 'Landen als Zwitserland, Zweden en Duitsland zetten stappen om diesel- en bezinemotoren te verbieden op meren en rivieren. Je ziet dezelfde evoluties zoals in de autosector.’

Landen als Zwitserland, Zweden en Duitsland zetten stappen om diesel- en bezinemotoren te verbieden op meren en rivieren. Je ziet dezelfde evoluties zoals in de autosector.
Dirk De Munter
Oprichter Liso Yachts

Liso Yachts is een van de start-ups die onder de vleugels genomen zijn door het acceleratorprogramma Start it @KBC. Het bedrijf brengt volgend jaar drie elektrische modellen op de markt waarvan de prijs zal schommelen tussen 100.000 en 150.000 euro. Nog voor de zomer hoopt hij te stunten door het Kanaal in recordtempo over te steken. In het najaar volgt dan de grote première op Cannes International Yachting Show, een van de grootste evenementen in het wereldje.

‘Het zou mooi zijn moesten we er het eerste jaar 5 à 10 orders binnen krijgen. Dat zou voldoende zijn om dan op eigen kracht verder te bouwen', klinkt het. Liso Yachts is momenteel een tweemanszaak – De Munter en zijn zoon – met een atelier in het Oost-Vlaamse Lovendegem. ‘We kunnen pakweg 25 boten per jaar aan. Van zodra het meer wordt, zullen we moeten uitbreiden. Maar daar zijn we nog niet.’

©Liso yachts

Boot in stukken

De Munter gaf voor het avontuur zijn job als verkoper van het Duitse batterijmerk Varta over. 'Ik combineer nu die expertise met mijn hobby', zegt hij. Veertien jaar lang restaureerde De Munter luxueuze, houten boten van het Italiaanse Riva. Als hobby. ‘Als jonge twintiger had ik al zo’n boot gekocht. Geen nieuwe - die kon ik niet betalen - maar een die van de kraan gevallen en in stukken was. Ik heb die gerestaureerd en van het een kwam van het ander.’

Enkele jaren geleden besliste hij zelf een boot te ontwerpen en van nul te bouwen. Het kostte De Munter twee jaar om een eerste exemplaar te maken dat full speed bijna 100 kilometer uur haalt. ‘Allemaal handwerk’, zegt hij. ‘We werken met heel lichte composietmaterialen, wat nodig is om een ganse dag te kunnen varen met één batterij. Laadpalen vind je namelijk niet op de oever’, lacht De Munter.

De ontwikkeling heeft veel geld gekost. En nu is nog eens 200.000 euro extra nodig om alles op gang te krijgen.
Dirk De Munter

De Munter gaat er prat op de eerste ‘echte’ elektrische boot op de markt te brengen. ‘Niet zoals die klassieke boten waar dan een elektromotor en batterij worden ingestoken. Die halen amper 20 kilometer per uur en hebben weinig autonomie. We zijn de eersten, zoals ook Tesla de eerste was.’

Is het ook de bedoeling jarenlang verlieslatend te zijn zoals het Amerikaanse autobedrijf? ‘De ontwikkeling heeft veel geld gekost’, zegt hij. ‘En nu is nog eens 200.000 euro extra nodig om alles op gang te krijgen.’ De Munter rekent daarvoor op business angels en win-winleningen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content