Tech en China boven in lijst waardevolle merken

Volgens de rangschikking is het internetbedrijf Google het waardevolste merk ter wereld. ©REUTERS

Acht van de tien meest waardevolle merken wereldwijd komen uit de technologiewereld. Google steekt de hoofdvogel af, voor Apple en Amazon.

Google en Apple zijn de meest waardevolle merken ter wereld, in die volgorde. Beide techbedrijven zien de waarde van hun merk voor het eerst boven de grens van 300 miljard dollar uitkomen. Google is 302,1 miljard dollar waard, Apple 300,1 miljard dollar.

Amazon maakt de top drie volledig met een waarde van 207,6 miljard dollar. De e-commercegigant stoot Microsoft, stadsgenoot van Amazon in Seattle, van de derde plaats. Microsoft klokt af op 201 miljard dollar. Facebook haalt, ondanks de reputatieschade van de voorbije maanden, de zesde plaats met 162,1 miljard dollar.

Dat blijkt uit de jaarlijkse rangschikking BrandZ van de marketingbedrijven WPP en Kantar Milward Brown die dinsdag werd gepubliceerd. 

China

Verder valt op dat Chinese bedrijven hun opmars maken in de top tien. Tencent, het internetbedrijf met onder meer de in China razend populaire en polyvalente app Wechat in de portefeuille, is 179 miljard dollar waard en komt uit op plaats 5. Alibaba, het e-commercebedrijf geleid door oprichter Jack Ma, staat op 9 met een waarde van 113,4 miljard dollar. 

Volgens BrandZ was dit de eerste jaargang waarin niet-Amerikaanse merken sneller groeiden dan Amerikaanse. In 2006 haalde maar een Chinees merk de globale top honderd, tegenover veertien dit jaar. De totale waarde van de tien meest waardevolle Chinese merken steeg met 47 procent tegenover een jaar geleden, die van de Amerikaanse met 23 procent. 

Verder halen ook zeven niet-Chinese merken uit Azië de top honderd. Die zijn samen 146 miljard waard.

De totale waarde van de top honderd groeide in een jaar tijd met 750 miljard dollar, de grootste stijging sinds de marketingbedrijven de ranglijst voor het eerst opstelden in 2006. De totale waarde van alle honderd merken is 4.400 miljard dollar

De top 100 bevat geen Belgische merken.

De volledige top tien:

  1. Google: 302,1 miljard dollar (+23%)
  2. Apple: 300,1 miljard dollar (+28%)
  3. Amazon: 207,6 miljard dollar (+49%)
  4. Microsoft: 201 miljard dollar (+40%)
  5. Tencent: 179 miljard dollar (+65%)
  6. Facebook: 162,1 miljard dollar (25%)
  7. Visa: 145,6 miljard dollar (+31%)
  8. McDonald's: 126 miljard dollar (+29%)
  9. Alibaba: 113,4 miljard dollar (+92%)
  10. AT&T: 106,7 miljard dollar (-7%)

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content