Bedrijfstoppers leren Vlaanderen pitchen

Bart Deconinck, Luc Van Mol, Conny Vandendriessche, Jurgen Ingels en Bart Verhaeghe. ©beeldfabriek

Televisiespots, camera’s, een jury en een zenuwachtige kandidaat. In het programma ‘Leeuwenkuil’ past VIER het bekende concept voor het eerst toe op ondernemers op zoek naar geld.

Aan talentenjachten voor dansers en zangeressen was de voorbije jaren geen gebrek op televisie. Maar een competitie waarin startende ondernemers hun bedrijfje aan een vijfkoppige jury van mogelijke financiers moeten voorstellen, leek tot voor kort een onmogelijk concept op de Vlaamse buis. VIER probeert het nu toch met ‘Leeuwenkuil’, een lokale versie van het Britse ‘Dragon’s Den’, dat op BBC2 al aan zijn 15de seizoen bezig is.

Inspelen op ondernemerschap

VIER speelt in op de opmerkelijke toename van ondernemerschap, ook in Vlaanderen. Centraal staat de pitch, het praatje van vijf à tien minuten waarin een ondernemer de investeerder moet overtuigen geld in zijn project te stoppen. Wat de kijker in het programma te zien krijgt, geeft vrij goed weer hoe het er in het echt aan toe gaat, zeggen de vijf ‘Leeuwen’ in de jury. ‘Al zijn de kandidaten wat nerveuzer en de investeerders wat sympathieker dan in het echt.’

De kandidaten zijn wat nerveuzer en de investeerders wat sympathieker dan in het echt.

De kandidaten werden begeleid door consultants van het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO). ‘Toch denk ik dat veel begeleiders nooit zelf een pitch hebben gedaan’, zegt fintechondernemer Jurgen Ingels. Vooral het gebrek aan kennis van de markt en van de eigen kerncijfers viel op. Zelfs bij diegenen die een investering losweekten, waren er achteraf nog verrassingen. Eén bedrijf bleek nog een derde aandeelhouder te hebben, een ander zwaaide met een onbestaand octrooi.

Af en toe werd de jury getrakteerd op een wel erg ongewone pitch. Zoals die van een ondernemer in gezonde voeding, die zich tijdens zijn investeerderspraatje omringde met een vrouw in bikini en een man met ontblote torso. ‘Die halfnaakte modellen hielpen niet echt om de aandacht bij het product te houden’, aldus een jurylid.

Hoe het de winnaars een halfjaar na de opnames vergaat, komt de kijker niet te weten. Enkele deals werden intussen wel bijgestuurd of zelfs stopgezet. ‘Het was leuk om te doen, maar de volgende keren mag de kwaliteit hoger zijn’, vindt de jury. VIER laat weten dat de voorbereidingen voor een volgend seizoen al aan de gang zijn.

Deze doorgewinterde ondernemers beoordelen de starters in ‘Leeuwenkuil’

Bart Deconinck, financieel expert: ‘De eerste drie minuten zijn cruciaal’

Bart Deconinck is een expert in fiduciaire en administratieve diensten voor vermogende particulieren en bedrijven. Na een carrière bij de vroegere Fortis-dochter MeesPierson richtte hij in Zwitserland de Vistra Group op, die hij in 2015 verkocht aan Baring Private Equity Asia. Hij is onder meer vicevoorzitter van de Zwitserse groep Zedra.

‘Omdat ik al twintig jaar uit België weg ben, zag en hoorde ik dingen die ik niet meer besefte. Hoe complex en hoe weinig flexibel de Belgische wetgeving voor ondernemers is, bijvoorbeeld. In het VK kan je in een paar uur een vennootschap oprichten, hier duurt dat allemaal veel langer.’

‘De eerste drie minuten van een pitch zijn het belangrijkst’, zegt Deconinck. ‘Een sterke persoonlijkheid geeft vaak de doorslag. Maar je moet ook de achterliggende cijfers kennen. Wat zijn je marges, wie zijn je klanten, wat is een realistische inschatting van je cashflow? Een goed idee maakt nog geen goede ondernemer. Je moet dat idee ook naar de markt brengen. En met de bewering ‘ik heb geen concurrenten’ moet je bij mij bij echt niet afkomen.’

Luc Van Mol, topman ZEB: ‘Alsof ons geld niets waard is’

Luc Van Mol is de man achter de kledingketen ZEB. Hij is gepokt en gemazeld in de retailsector. Daarnaast investeert hij in een tiental start-ups zoals Kadonation, een webwinkel voor groepscadeaus en cadeaubonnen.

‘Ik ben al vaker gevraagd voor tv-programma’s, maar ik heb nooit meegedaan omdat het buiten mijn comfortzone ligt. Maar dit idee was mij wel op het lijf geschreven, omdat investeren iets is dat ik ook mijn vrije tijd doe. En wat media-aandacht voor ZEB is natuurlijk mooi meegenomen.’

‘Een grote tekortkoming van veel deelnemers was dat ze kwamen aanzetten met waarderingen die op niets gebaseerd waren. Die mensen werden nochtans begeleid door consultants die door de Vlaamse overheid gesponsord worden. Ik vond dat irritant. Alsof ons geld niets waard is.’

‘Daarnaast had je ook mensen die gewoon niet goed waren in het pitchen. Ook dat is nochtans belangrijk. Iedereen heeft wel een product te verkopen. Als je het al niet aan ons kunt verkopen, hoe ga je het dan aan de markt verkopen?’

Conny Vandendriessche, medeoprichter Accent: ‘Lievere jury dan de Britse’

Conny Vandendriessche, de medeoprichter en eigenaar van de uitzendgroep Accent, stond ook mee aan de wieg van de Gentse incubator The Birdhouse. Als topvrouw van het bureau Stella P. helpt ze organisaties externe bestuurders en adviseurs te vinden.

Vandendriessche was aangenaam verrast over het grote aantal dames dat in ‘Leeuwenkuil’ kwam pitchen. Nochtans was ze zelf de enige ‘Leeuwin’ in de jury. ‘Ik heb tot drie keer toe geweigerd om aan het programma mee te doen als er geen vrouw bijkwam. Maar blijkbaar konden ze echt niemand vinden’, zegt ze.

‘Van de vijf Leeuwen was ik misschien wat meer op de mensen gefocust, terwijl de anderen meer naar het product keken. Maar al bij al ging het er niet zo hard aan toe als in de BBC-versie. We zijn wat warmer dan de Britse juryleden. We hebben respect voor de deelnemers. Je moet het toch maar doen, daar voor de camera’s gaan staan.’

Ook Vandendriessche viel het gebrek aan voorbereiding van de deelnemers op. ‘Terwijl een paar minuten televisietijd voor zo’n starter toch bijzonder waardevol zijn.’

Jurgen Ingels, fintech-ondernemer: ‘Kennis van je cijfers is een must’

Als door de wol geverfde fintechondernemer zat Jurgen Ingels af en toe ‘buiten zijn comfortzone’ bij het beoordelen van ondernemers die vaak actief waren in voeding en retail.

Ondanks het gebrek aan kwaliteit bij de kandidaten is Ingels blij met de aandacht voor ondernemerschap. ‘Dit is misschien een feelgoodprogramma, maar het is toch vrij goed vergelijkbaar met hoe het er in het echt aan toe gaat. Al gedroeg de jury zich misschien wat politiek correcter dan in het echte leven. Normaal zouden we sneller een kandidaat wegsturen als het niet goed is.’

‘Waar ik bij zo’n pitch op let? Als ze bijvoorbeeld met vier mensen op het podium staan, maar de CEO is de enige die het woord neemt, dan zegt dat al iets over de verhoudingen in zo’n team. Afknappers zijn mensen die hun cijfers niet kennen, of die de waardering van hun bedrijf niet kunnen verantwoorden. En ook: kom snel tot de kern van de zaak, en wees realistisch in je ambities. Als iemand altijd zegt dat hij ‘op het punt staat’ een belangrijke beslissing te nemen of een doorbraak te realiseren, wacht ik liever nog wat af.’

Bart Verhaeghe, eigenaar Uplace: ‘Koppigheid mag, een groot ego niet’

‘Ik weet wat het betekent om een zaak op te bouwen. Via dit programma hoop ik ook anderen te inspireren’, zegt Bart Verhaeghe, de man achter Uplace en Club Brugge die binnenkort een boek uitbrengt over durven te ondernemen. ‘De eerste drie minuten in een pitch zijn cruciaal, ook in het echte leven. Als je je idee niet uitgelegd krijgt in de tijd dat je met iemand in de lift staat, is het meestal niet zo’n goed idee.’

‘Wie een sterke basis aanvult met 200 procent passie, die heeft wel mijn oor. Zoals de kandidate die de allerbeste koffie wil exporteren naar de hele wereld. Ze wil dat doen door in kaart te brengen waar koffieplanten het beste gedijen, en dan de lokale bevolking op te leiden en te ondersteunen. Die dame kent haar product door en door. Ik heb niet getwijfeld om erin te investeren.’

‘Durf te dromen als ondernemer, maar blijf realistisch. Omring je met een sterk team en luister ernaar. Een gezonde dosis koppigheid mag, maar een te groot ego staat je bedrijf in de weg. Beloof ook geen dingen die je niet kan waarmaken en durf fouten toe te geven.’>

Leeuwenkuil’ begint op dinsdag 6 februari om 21.35 uur op VIER.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud