Belgen spenderen recordbedrag aan e-commerce

©Dieter Telemans

De Belgen hebben vorig jaar voor 11,5 miljard euro aankopen gedaan via het internet.

Dat is 8 procent of 900 miljoen euro meer dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit een analyse van GfK in opdracht van de sectorfederatie BeCommerce. 'E-commerce is meer dan ooit de motor voor de groei van de retail in België: ongeveer 50 procent van de groei situeert zich in onlineverkoop', zegt Sofie Geeroms, de managing director van BeCommerce. 

Negen op de tien Belgen ouder dan vijftien jaar hebben het afgelopen jaar iets online gekocht. 'De Belg gaat ook frequenter online shoppen', luidt het. In 2019 kocht de Belg gemiddeld 13,4 keer online, goed voor 112,9 miljoen transacties. Daarmee doet een Belg al gemiddeld één op de vijf van zijn aankopen online.

Vliegtuigreizen en hotelboekingen blijven de belangrijkste uitgavencategorie, gevolgd door tickets voor attracties en evenementen, en pakketreizen.

Onlineaankopen

Uit het onderzoek blijkt dat de Vlaming online aanzienlijk actiever is dan zijn Franstalige evenknie. Meer zelfs, terwijl de onlineaankopen in Vlaanderen met 11 procent de hoogte ingingen, zijn die in Wallonië met 2 procent gedaald. 

De laptop blijft het populairste toestel om transacties af te handelen, goed voor de helft van de onlinebetalingen. Maar de smartphone is in opmars. Die kent een groei van 54 procent tegenover 2018 en tekent nu voor 12 procent van alle onlinebestedingen. De smartphone blijft bij uitstek de manier om kleinere bestellingen te doen: 68 euro tegenover 102 euro gemiddeld via de laptop.

Black Friday is het moment bij uitstek om onlinekoopjes te doen. Tijdens die week spenderen Belgen 137,5 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud