Europese eenhoorns krijgen steeds grotere geldpot

©AFP

In de eerste helft van 2015 is er 6 miljard euro geïnvesteerd in Europese start-ups. De eenhoorns onder hen, bedrijven die al meer dan een miljard dollar waard zijn, zitten bij de top drie van grootste ophalers.

De cijfers komen uit het kwartaalrapport van CB Insights, een Amerikaans onderzoeksbureau dat focust op nieuwe en opdravende markten en bedrijven. Volgens het rapport domineren de Europese techbedrijven het investeringslandschap. Telefoon- en internetbedrijven nemen 63 procent van alle Europese deals in het tweede kwartaal in. De gezondheidszorg neemt 12 procent voor zijn rekening. Dat is een lichte stijging tegenover het eerste kwartaal.

Investeringen in piepjonge bedrijven zijn wel gedaald, van 39 porcent in het eerste kwartaal naar 36 procent in het tweede. Het grootste deel wordt ingenomen door al verder gevorderde bedrijven, dat tegenover het eerste kwartaal verdubbelde.  

De Zweedse muziekstreamingdienst Spotify (circa 480 miljoen euro), OneWeb (circa 455 miljoen euro), dat via 600 satellieten de wereld van goedkoop internet wil voorzien en Funding Circle (circa 136 miljoen euro), een platform waar kleine bedrijven kunnen lenen van anderen, hebben de drie grootste geldbuidels naar zich toegeschoven gekregen. 

Factoren

Voor een op vijf deals zijn het geen financiers maar wel andere bedrijven, die hun durfkapitaal in de jonge, risicovolle ondernemingen pompen. Het uitbreiden van hun innovatie en de drang om op kop te blijven, zijn de belangrijkste beweegredenen. Bovendien motiveert de toenemende Amerikaanse interesse in Europese start-ups ook veel Europese bedrijven om mee te investeren. 

Door het intensief koesteren van nieuwe ecosystemen zijn er in Europa plekken gecreëerd waar de bedrijven welig kunnen tieren. 'Londen bijvoorbeeld heeft een sterke start-upgemeenschap en -cultuur. Er is een hele groep technetwerken en -gemeenschappen ontstaan, die staan te trappelen om een versnelling hoger te gaan en start-ups te ondersteunen', zegt Barry Carter van het internationale accountants- en adviesbureau KPMG. 

Aan het einde van de regenboog

Investeerders staan gretig klaar om miljoenen dollars te pompen in jonge bedrijven die een kans maken om uit te groeien tot een van de ‘unicorns’ (eenhoorns), de eliteclub van start-ups die meer dan 1 miljard dollar waard zijn. Ze worden zo genoemd omdat het vroeger een zeldzaam iets was om als jong bedrijf meer dan een miljard waard te zijn. Vandaag echter lijkt de ene na de andere te ontspruiten.

Sommigen zien de sterke stijging van eenhoorns als een teken aan de wand voor een nieuwe techbubbel. Uber bijvoorbeeld wordt gewaardeerd op 50 miljard dollar. Dat is meer dan industriële reuzen zoals de pakjesdienst FedEx en de autobouwer Nissan.

Slack is zo'n andere Amerikaanse eenhoorn. Het is een dienst voor efficiënte communicatie op de werkvloer, dat in april 160 miljoen dollar ophaalde, een half jaar nadat het 120 miljoen dollar te pakken kreeg. CEO Stewart Butterfield gaf toe dat hij het geld niet meteen nodig had. Slack is nog maar 17 maanden jong en bereikte als snelste bedrijf ooit een waardering van 2 miljard dollar.

Butterfield vreest dat de techbubbel ieder moment kan barsten: 'Ik blijf voorzichtig. Er zal een periode komen waarin het moeilijk zal zijn om nog geld in te zamelen. Voor hetzelfde geld, is dat morgen al.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud