‘Evaluatiegesprek evalueren, maar niet afschaffen'

©BELGAIMAGE

Het plan van de lingerieproducent Van de Velde om zijn bedienden niet langer één keer per jaar te evalueren, kan op veel bijval rekenen. Volgens experts zal het plan om personeel door het hele jaar heen feedback te geven, steeds meer navolging krijgen.

‘De klassieke jaarlijkse evaluatie aan het einde van het jaar is een techniek uit het verleden’, zegt Ivan De Witte, de CEO van de Franse en de Belgische tak van het humanresourcesbedrijf Hudson. ‘Bij veel bedrijven is de procedure geritualiseerd. Er zijn evaluaties omdat ze er moeten zijn’, zegt KU Leuven-professor Bart Overlaet, die gespecialiseerd is in HR-beleid.

Minder kunstmatig

Net om te vermijden dat personeelsevaluaties een jaarlijks verplicht nummertje met weinig effect worden, hervormt Van de Velde zijn procedure. ‘Door feedback te geven als een medewerker iets goeds of iets slechts doet, willen we onze evaluatieprocedure spontaner en minder kunstmatig maken.’

In een systeem van jaarlijkse evaluaties durven oversten vaak niet te zeggen waar het op staat.
ivan de witte
ceo hudson belgië en frankrijk

Het grote probleem met jaarlijkse evaluatiemomenten is dat verantwoordelijken de mensen die ze aansturen vooral beoordelen op basis van het werk dat ze in de maanden ervoor hebben geleverd, vindt De Witte. ‘Bovendien leiden jaarlijkse evaluaties vaak tot onterecht positieve beoordelingen. ‘Vaak durven oversten niet te zeggen waar het op staat.’ Onderbouwd zeggen wat beter kan, is makkelijker als verantwoordelijken feedback kunnen geven aan de hand van een concrete situatie.

Hectisch leven

Toch juicht niet iedereen de beslissing van Van de Velde toe. ‘Zonder formele evaluatiegesprekken riskeer je dat je vergeet om stil te staan bij het bredere kader’, schrijft Ingrid Ceusters, de CEO van de vastgoedmakelaar Groep Hugo Ceusters in een opiniestuk (p. 10). ‘Het leven is veel te hectisch om dat zonder stilstaan te doen, en elke dag is er wel iets dat je dringende aandacht vraagt. Via gesprekjes tijdens de week wordt het te moeilijk om richting te geven, en gaat een belangrijk moment van bezinning verloren.’

‘Dat klopt’, vindt arbeidspsycholoog Jeroen Stouten (KU Leuven). ‘Een jaarlijks gesprek geeft bazen de kans om één of twee uur lang honderduit te spreken met hun personeelsleden. Zo’n uniek gesprek waarin alles wat er in het voorbije jaar is gebeurd kan worden besproken, kan leiden tot een grote dynamiek.’

Rijpen

Toch vindt ook hij dat bedrijven moeten nadenken over hoe ze hun personeel beoordelen. ‘Vaak krijgen mensen maar één keer per jaar feedback, terwijl ze doorlopend moeten worden bijgestuurd.’

Maar de geesten rijpen, menen De Witte en Overlaet. Volgens hen is er een trend bezig. ‘Bedrijven beginnen na te denken over hun evaluatieprocedures’, zegt Overlaet. Recente voorbeelden zijn Accenture, Gap, Deloitte en Microsoft (zie hiernaast). ‘Ook de universiteiten gaan binnenkort gezamenlijk brainstormen over hoe ze hun ondersteunende personeel moeten evalueren en feedbacken.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud