netto

Flexibele verloning wordt onderbenut

Maaltijdcheques zijn de populairste manier om een werknemer extra te verlonen. Al is het nog maar één op de vijf bedrijven die er gebruik van maakt. ©RV DOC

Extra’s boven op het loon zoals maaltijdcheques of een groepsverzekering zijn bij bedrijven niet wijdverbreid, zegt het sociaal secretariaat Partena Professional na een rondvraag.

Bedrijven maken te weinig gebruik van de mogelijkheden om werknemers naast hun vast loon extra in de watten te leggen. Maaltijd- en ecocheques, opties en warrants, en groeps- en hospitalisatieverzekeringen worden onderbenut, besluit het sociaal secretariaat Partena Professional na een rondvraag bij 169 bedrijven met 257.000 werknemers.

De loonbonus en de winstpremie zijn de minst populaire extra verloningen. Respectievelijk 4 en 5 procent van de bedrijven maken er gebruik van. ‘Nochtans kosten ze de werkgever het minst en bieden ze de werknemer de hoogste opbrengst’, zegt Yves Stox van Partena Professional. Opties en warrants stranden op 6 procent.

20 %
Een groepsverzekering wordt in 20 procent van de bedrijven aangeboden. Bij middelgrote ondernemingen is dat 35 procent.

De andere mogelijkheden om de werknemers extra te verlonen scoren amper beter. Bij maar één op de tien bedrijven zit een hospitalisatieverzekering in het pakket. Bij middelgrote bedrijven stijgt dat percentage licht, tot 13 procent. Een groepsverzekering wordt evenmin vaak aangeboden: gemiddeld in 20 procent van de bedrijven en bij middelgrote ondernemingen 35 procent.

Maaltijdcheques

Maaltijdcheques zijn het populairst, met een op de vier bedrijven die er aanbieden. Bij ecocheques is dat een op de drie. In middelgrote ondernemingen is de populariteit van beide cheques wel een pak hoger. Telkens de helft van de respondenten zegt er gebruik van te maken.

Partena Professional raadt bedrijven aan een duidelijke verloningsstrategie uit te dokteren. En de medewerkers jaarlijks een overzicht te geven van de voordelen die ze krijgen. ‘Werknemers belonen voor hun prestaties en loyaliteit is niet alleen kostenefficiënt en fiscaal interessant. Het biedt ook de mogelijkheid hen aan het bedrijf te binden in de war for talent.’

Ook jonge bedrijven met jonge werknemers kunnen er hun voordeel mee doen, zegt het sociaal secretariaat. ‘Jongeren hebben baat bij een groepsverzekering als ze een huis kopen. Het is een voordeel bij het afsluiten van een schuldsaldoverzekering of het verkrijgen van een lening.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect