'Glazen bol'-maker wereldondernemer van het jaar

Brad Keywell, de wereldondernemer van het jaar. ©EY

De Amerikaanse serial entrepreneur Brad Keywell voorspelt met zijn bedrijf Uptake technische problemen bij motorenbouwer Rolls-Royce en het Amerikaanse leger vóór ze zich voordoen.

Ondernemers uit 47 landen streden dit weekend in Monaco om de prijs van World Entrepreneur of the Year 2019, een organisatie van EY. 

Met Brad Keywell ging de award voor de derde keer in 19 jaar naar een Amerikaan. Voor ons land dongen Philippe en Bernard Haspeslagh van het groentebedrijf Ardo mee naar de prijs. Andere interessante kandidaten waren Yves Guillemot van de Franse gamemaker Ubisoft en de drie stichters van het Duitse FlixMobility, het bedrijf achter de populaire langeafstandsbus Flixbus.

Keywell kan op zijn 49 al terugblikken op een bijzonder geslaagde carrière. De serieondernemer heeft vijf unicorns op zijn naam, bedrijven met een waardering van meer dan 1 miljard dollar. Kortingsbonnensite Groupon is veruit de bekendste op Keywells conto. 

Glazen bol

Maar het is voor een andere unicorn dat Keywell de EY-titel krijgt: Uptake, een ontwikkelaar van artificiële intelligentie (AI). De start-up, die in vijf jaar van 50 naar 750 werknemers groeide, werd de snelste start-up om een waardering van 2 miljard dollar te bereiken.

Keywell richtte Uptake op nadat het vliegtuig van zijn dochter vertraging had opgelopen omdat de vliegtuigmaatschappij niet over een reserve-onderdeel beschikte. De AI-software van het bedrijf voorspelt problemen vóór ze zich voordoen, op basis van data van sensoren op industriële machines en uitrusting. Het helpt klanten als Rolls-Royce, Caterpillar en het Amerikaans leger miljoenen dollars besparen. 'AI zal de mensheid zeker en vast veranderen, ten goede', zegt Keywell. 

De jury loofde Keywell ook voor zijn filantropie. Hij lanceerde non-profitorganisatie Future Founders die jongeren uit steden helpt te ondernemen. Met zijn vrouw richtte de wereldondernemer van het jaar Keywell Foundation op om sociale entrepreneurs te ondersteunen, net als verschillende ngo's die focussen op onderwijs, gelijke kansen en vrouwelijke empowerment. Keywell schenkt sinds 2016 meer dan de helft van zijn vermogen weg. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud