Het jaar in tien grafieken (6) Het jaar van de batterij

©REUTERS

De vraag naar batterijen lijkt niet te stuiten. En in de aanloop naar de doorbraak van de elektrische auto ziet het er niet naar uit dat daar snel verandering in komt.

©Mediafin

Volgens het financieel persagentschap Bloomberg klokt de wereldwijde verkoop van e-auto’s dit jaar af op 1 miljoen exemplaren. Voor de batterij-industrie betekent dat booming business: in elke e-auto zitten honderden kilo’s batterijcellen. Bovendien verbieden Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk vanaf 2040 de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor. Nederland wil vanaf 2030 volgen.

Ondertussen bouwt de wereld in sneltempo windmolens en zonnepanelen, als alternatief voor vervuilende kolencentrales en onveilige kerncentrales. Omdat hernieuwbare energie onvoorspelbaar is, speelt ook daar de batterij een belangrijke rol. Containers vol batterijen vangen pieken en dalen op in het stroomnet. België bouwt op dit moment zulke industriële batterijen in Limburg en Vlaams-Brabant.

De batterij-industrie groeit snel. De e-autobouwer Tesla produceert sinds januari zelf batterijen in Nevada. Ook in China, Thailand, Polen en Zweden staan batterijfabrieken in de steigers. Ons land pikt ook een graantje mee: Solvay en Umicore leveren kathodes, zouten en polymeren aan batterijproducenten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud