Advertentie

Jo Cornu: ‘Privatisering voor NMBS dreigt'

©BELGA

De privatisering van de spoorwegmaatschappij NMBS wordt onvermijdelijk als ze haar schulden niet snel onder controle krijgt. Dat schrijft CEO Jo Cornu in een brief aan de vakbonden. Die zijn verbaasd over de teneur van de brief. Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) vindt dat er geen enkele reden is om paniek te zaaien. 'Wie paniek zaait, oogst niets.'

‘Sinds 2005 maakt de NMBS elk jaar tussen 200 en 250 miljoen euro verlies. Doen we zo nog vijf jaar voort, dan bedraagt de schuld 4 miljard euro. Dat lijkt amper iemand te verontrusten, terwijl die financiële situatie simpelweg onhoudbaar is’, schrijft spoorbaas Jo Cornu in een brief aan de vakbonden, waar De Tijd de hand kon op leggen.

'Iemand die paniek zaait, oogst niets'
Kris Peeters
Minister van Werk

Dat grimmige plaatje wordt nog overschaduwd door een gigantische saneringsoperatie. De NMBS moet de komende legislatuur 663 miljoen euro besparen.

Dat is voor Cornu het sein om het roer om te gooien. ‘Gaat de NMBS op het huidige, inefficiënte spoor voort, dan dreigt niets ander dan de privatisering’, waarschuwt hij. ‘We mogen van geluk spreken dat er door de historisch lage rente goedkoop geld geleend kan worden op de kapitaalmarkten. Mocht de rente weer stijgen, dan blijft er voor de overheid geen andere weg meer over dan privatisering. Die beslissing zal niet ingegeven zijn door ideologische motieven, maar zal noodgedwongen onder druk van de markten moeten gebeuren, zoals met de Belgische vliegmaatschappij Sabena.’

Cornu vraagt ook een herziening van het beheersakkoord van de NMBS. ‘De stiptheid en het klantenvertrouwen waren nooit slechter. Het huidige kader is niet flexibel genoeg om daar verandering in te brengen.’ De topman zegt geen probleem te hebben met het beschermde statuut van het personeel. ‘Maar de regels die ermee verbonden zijn, maken het bijna onmogelijk om een efficiënte organisatie te creëren.’ Die efficiëntie noemt Cornu cruciaal voor de levensvatbaarheid van de NMBS. ‘Vergeet niet dat de concurrentiestrijd op het spoor toeneemt. Het wordt voor de buitenlandse concurrentie straks mogelijk om te stoppen in de grote Belgische stations en om Belgische passagiers eigen vervoer aan te bieden.’

Cornu roept de vakbonden op het sociaal overleg te hervatten. De gesprekken tussen de bonden en de directie liggen sinds vorige maand stil. De vraag is of de open brief van Cornu, die hij vorige week had aangekondigd, toenadering tot de bonden bevordert, of eerder als een nieuwe provocatie beschouwd wordt. Cornu liet vorige maand verstaan dat het personeel van de NMBS harder moet werken. Die uitspraak schoot de bonden in het verkeerde keelgat. Sindsdien zit de relatie tussen Cornu en de bonden onder het vriespunt.

Duidelijkheid

Topman Jean Pierre Goossens van de socialistische bond ACOD Spoor zei op Radio 1 dat 'dit niet de brief was die ze van Cornu hadden verwacht'. 'We kennen de problemen van de NMBS en we kennen ook de middelen die we maar krijgen om de treinen te laten rijden. De mensen maken zich terecht ongerust of we in de toekomst nog wel een goede dienstverlening kunnen leveren', aldus Goossens.

Goossens vindt dat de regering dringend duidelijkheid moet brengen over waar ze met het spoor naar toe wil. 'We moeten dringend rond de tafel zitten over het beheerscontract.' Hij is niet te vinden voor privatisering. 'Openbaar vervoer wordt in de toekomst zo belangrijk dat we het beter niet uit handen moeten geven. Privatisering is te vergezocht. Dan zal het ook een stuk duurder worden voor de gebruiker.'

'We blijven hameren op een gesprek binnen het bedrijf'
Luc Piens
ACV Transcom

Topman Luc Piens Van ACV Transcom blijft hameren op een gesprek met de NMBS-directie over de toekomst van het spoor. 'Maar voorlopig is dat niet gepland', zegt Piens in een reactie. Op de uitspraken van Cornu wil hij niet reageren. 'We willen de discussie niet voeren via de pers.'

Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) gaf op het VRT-radionieuws duidelijk aan dat er geen enkele reden is om paniek te zaaien. 'Iemand die paniek zaait, oogst niets', klonk het tamelijk scherp. 'Het is in deze situatie ook niet aangewezen. Paniekstemming is voor niemand goed. Niet voor de NMBS, niet voor de reiziger en niet voor de regering.' De vice-premier geeft toe dat het NMBS-dossier belangrijk is, maar ontkent dat er redenen zijn tot grote ongerustheid.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud