L'Oréal droomt van feest van make-up en parfums na pandemie

©REUTERS

De Franse cosmeticareus L'Oréal hoopt mee te profiteren als er na de pandemie 'roaring twenties' aanbreken.

's Werelds grootste cosmeticareus L'Oréal denkt goede zaken te doen als de coronapandemie naar de geschiedenisboeken verdreven is. Net als na de Spaanse griep in 1918 hoopt hij dat er dan 'roaring twenties' aanbreken, waarin de mensen zich en masse zullen optutten om uit te gaan.

'Lippenstift zal een symbool worden voor de terugkeer naar het normale leven', zei CEO Jean-Paul Agon vrijdag bij de voorstelling van de jaarresultaten. 'Mensen zullen blij zijn om weer buiten te komen en elkaar te ontmoeten. Het wordt een feest van make-up en parfums.'

Lippenstift zal een symbool worden voor de terugkeer naar het normale leven.
Jean-Paul Agon
CEO L'Oréal

Hoewel het bedrijf achter merken als Maybelline, Garnier and Kiehl’s leed onder de gesloten winkels en schoonheidssalons, boerde het in het vierde kwartaal van vorig jaar beter dan verwacht, met dank aan de Chinese kopers en de e-commerce. De verkoop tussen oktober en december bedroeg 7,9 miljard euro, een stijging van 4,8 procent als valutaschommelingen en overnames buiten beschouwing worden gelaten.

Chinees voorsmaakje

In China, na de VS de belangrijkste markt voor L'Oréal, groeide de verkoop vorig jaar met 27 procent. Omdat in China al veel coronamaatregelen versoepeld zijn, is dat volgens Agon een voorsmaakje van wat de rest van de wereld mag verwachten.

Daarnaast kreeg ook de e-commerce een stevige boost. De inkomsten uit de online verkoop stegen in 2020 met 62 procent, goed voor meer dan een kwart van de totale verkoop. L'Oréal verwacht dat die trend onomkeerbaar is en dat op termijn de helft van zijn verkoop online zal gebeuren.

De coronapandemie dwong cosmeticabedrijven vorig jaar om hun verhaal om te gooien. Door de lockdowns en de wijdverspreide mondmaskerplicht zagen ze de verkoop van lippenstift en make-up terugvallen, terwijl wellnessproducten als gezichtsmaskers en crèmes erg in trek waren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud