Advertentie

Marc Coucke was ‘bliksemafleider in ideologische storm'

Marc Coucke: ondernemer, miljardair, BV en voetballiefhebber, en dus ook de meest besproken CEO in de Belgische media. ©Photo News

Niet de toplui van bPost, Belgacom of de NMBS, maar wel ondernemer Marc Coucke was dit jaar de meestbesproken CEO in de Belgische media. Dat blijkt uit de jaarlijkse ranking van Finn Auxipress.

Het media-onderzoeksbureau Auxipress telde niet minder dan 1.718 vermeldingen van Coucke in de traditionele printmedia. ‘Dat is bijna van het niveau van de bankdirecteurs tijdens het dieptepunt van de financiële crisis in 2010-2011’, aldus een blogpost van het PR-bureau Finn,  dat de meting mee organiseert.

De reden voor die enorme media-aandacht is bekend: Coucke verkocht zijn farmagroep Omega Pharma voor 3,6 miljard euro aan het Amerikaanse Perrigo en kwam in een mediastorm terecht omdat hij op die verkoop geen belastingen moet betalen. Had de transactie enkele maanden eerder plaatsgevonden, dan had er misschien geen haan naar gekraaid, maar Coucke had de ‘pech’ dat er zich net een hevig debat afspeelde over fiscale ongelijkheid en de volgens sommigen te gunstige behandeling van grote vermogens.

‘Coucke werd de bliksemafleider van een zware ideologische depressie die al een paar maanden aan het samenpakken was’, aldus Finn. Opvallend is dat ook de Franstalige pers de zich laafde aan de perikelen van de Oost-Vlaamse ondernemer: het aantal vermeldingen verelfvoudigde daar van 52 naar 571. Ook online werd Coucke meer dan 9.000 keer (met zijn volledige naam) vermeld. Dat de farma-ondernemer zich graag laat zien in het voetbalstadion en op recepties met BV-sterren, hielp zijn score ongetwijfeld nog meer vooruit.

De ranglijst van Finn bevat verder de verwachte namen, zoals voetbalondernemer Roland Duchatelet, de nieuwe NMBS-baas Jo Cornu, de nieuwe Belgacom-topvrouw Dominique Leroy en de voormalige bPost-topman Johnny Thijs. Maar er zijn ook verrassingen, zoals Eric Domb, de CEO van het Waalse dierenpark Pairi Daiza. Domb werd eerst meegesleurd in een communautair relletje over de Chinese reuzenpanda’s, maar sloeg terug met een charme-offensief in de Vlaamse media. Alles samen goed voor een plaats in de top-tien, nog voor de voormalige NMBS-topman en N-VA-politicus Marc Descheemaeker.

Finn en Auxipress registreerden ook de verschijningen van de CEO’s op radio en televisie. Daar steekt Jo Cornu (139) er met kop en schouders bovenuit, gevolgd door Thijs en Leroy. ‘Het is niet helemaal duidelijk waarom televisie en radio zo’n voorkeur hebben voor overheidsbedrijven’, aldus Finn.

De media-optredens van de CEO’s werden niet alleen kwantitatief, maar ook kwalitatief gescreend. Uit die analyse blijkt onder meer dat Cornu in de media het actiefst aan lobbying doet, en dat Leroy er heel goed in geslaagd is om zichzelf als ‘mevrouw Belgacom’ in de markt te zetten en de voormalige topman Didier Bellens te doen vergeten. Ook opmerkelijk volgens Finn: over de verloning van de nieuwe topman van Telenet, John Porter, werden in de media geen vragen gesteld. ‘Porter spreekt geen Nederlands, en blijkbaar vragen we ons dan niet af hoeveel hij mag verdienen’, klinkt het.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud