Advertentie
analyse

Opnieuw proberen na faillissement loont

De perceptie van een faillissement is nog altijd heel negatief. Failing Forward wil het taboe daarover doorbreken. ©BELGAIMAGE

Nog te veel kleeft er een stigma op wie zijn zaak over de kop ziet gaan. Maar falen kan ook de opstap naar succes zijn.

‘Falen is niet besmettelijk, succes wel.’ Dat was woensdag de kernboodschap op de vijfde editie van de conferentie Failing Forward, een initiatief van StartUps.be met de steun van het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Doorgewinterde ondernemers gaven er een inkijk in de moeilijkheden die hun ondernemerspad kruisten en de lessen die ze geleerd hebben, in combinatie met workshops en persoonlijke ontmoetingen met mentors.

Einde

Uit cijfers van het onderzoeksbureau Graydon blijkt dat in de eerste tien maanden van dit jaar al 8.434 bedrijven over de kop gingen. Dat is vaak het einde van het ondernemerschap.‘Er bestaat een grote kloof tussen de wil en de realiteit’, zegt Pol Vermoere van Dyzo, dat zich inzet voor ondernemers in moeilijkheden. ‘Volgens ramingen herstart maar 2 procent van de gefailleerden, terwijl 80 procent die ambitie heeft.'

Volgens ramingen herstart maar 2 procent van de gefailleerden.
Pol Vermoere
Staflid Dyzo

Een eerste struikelblok om een nieuwe zaak uit de grond te stampen is de financiering. ‘Banken gebruiken een faillissement als uitsluitingscriterium. Ze staan geen nieuwe lening toe’, zegt Vermoere. Het is ook moeilijk om van de ‘zwarte lijst’ van wanbetalers bij de Nationale Bank te raken. Maar naast de klassieke kredieten bij de banken zijn er financieringsmogelijkheden als microkredieten en win-winleningen.

Bezoedeld

De perceptie van een faillissement is nog altijd heel negatief, de naam van de ondernemer is maar al te vaak bezoedeld. En dan zijn er ook niet-financiële gevolgen, zoals de psychologische impact met het verlies aan zelfvertrouwen en het onbegrip van de maatschappij.

Maar een faillissement hoeft niet alleen negatief te zijn. Onderzoek van de Europese Commissie toont aan dat bedrijven van herstartende ondernemers sneller groeien en meer jobs creëren. Leren uit fouten en nieuwe inzichten kunnen opportuniteiten bieden. Met een succesvol bedrijf of job als resultaat.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud