Pandemie holt bij een op de drie bedrijven eigen vermogen uit

©Peter Hilz

De coronapandemie heeft bij een op de drie Belgische bedrijven het eigen vermogen doen dalen. Dat blijkt uit de jaarlijkse studie naar de waardecreatie van de ondernemingen door Value Square.

Van de 87 Belgische bedrijven die de vermogensbeheerder Value Square onder de loep nam, zagen 28 in 2020 hun eigen vermogen dalen. Het jaar voordien was dat een op de vier. Gemiddeld zakte het eigen vermogen bij de 28 met 11,7 procent.

In het jaarverslag van 323 pagina’s van Solvay komen de woorden ‘corona’ en ‘covid’ 150 keer voor.
Patrick Millecam,
hoofdstrateeg Value Square

De pandemie veroorzaakte de grootste ravage bij de bioscoopuitbater Kinepolis. Door de gesloten zalen waren er 70 procent minder bezoekers. Na een nettoverlies van 69 miljoen euro kelderde de boekwaarde van Kinepolis 40 procent. ‘Dat is gigantisch’, zegt hoofdstrateeg Patrick Millecam. ‘Toch heeft het management de crisis goed beheerst, zeker in vergelijking met de grootste twee bioscoopuitbaters ter wereld. Het nummer een, AMC, zag het eigen vermogen van 1,21 naar -2,88 miljard dollar zakken en tankte 355 miljoen dollar bij. Bij het nummer twee, Cineworld, verschrompelde het eigen vermogen met 92 procent.’

Ook Solvay en de moederholding Solvac kregen klappen. De chemiegroep boekte voor meer dan 1,5 miljard euro herstructureringskosten en waardeverminderingen, vooral in de tak composietmaterialen omdat de verkoop in de luchtvaart- en de autosector klappen kreeg. ‘In het jaarverslag van 323 pagina’s komen de woorden ‘corona’ en ‘covid’ 150 keer voor’, legt Millecam uit. ‘CEO Ilham Kadri zei zelfs dat ze op een bepaald moment geen CEO meer was, maar CMO - Chief Mask Officer - omdat de veiligheid van haar werknemers de prioriteit was.’

De brouwers AB InBev en Co.Br.Ha. kampten met de sluiting van de horeca en het wegvallen van de festivals en volksfeesten. Fountain kon minder koffie of andere warme dranken via zijn automaten in de kantoren kwijt. Het moest een kapitaalverhoging doorvoeren. Ook de winkelverhuurders kregen klappen.

Ondanks de impact van de pandemie konden alle onderzochte Belgische bedrijven op de beurs hun eigen vermogen nog met gemiddeld 8,5 procent opkrikken. Op basis van dat eigen vermogen en de uitgekeerde dividenden berekent Value Square al 14 jaar de evolutie van de ‘fundamentele waarde’ van de bedrijven. De vermogensbeheerder stelt dat de beurskoersen die evolutie op termijn wel moeten volgen.

‘De Belgen realiseerden de voorbije tien jaar een gemiddelde fundamentele waardestijging van 5,3 procent per jaar’, zegt Millecam. ‘De gemiddelde beurskoers steeg met 6,6 procent iets meer.’

Millecam maakt elk jaar ook de vergelijking met de waardebelegger bij uitstek: Warren Buffett. Zijn holding Berkshire Hathaway krikte de fundamentele waarde het voorbije decennium met gemiddeld 12,7 procent op. Slechts zeven Belgen doen beter: Picanol, Melexis, VGP, Lotus Bakeries, EVS, WDP en Telenet. De eerste drie kregen deze week tijdens de Value Creation Awards net als vorig jaar prijzen uitgereikt voor hun podiumplaatsen. De top drie bleef onveranderd.

Picanol dankt zijn gouden medaille aan de kapitaalverhoging die Luc Tack bij de weefgetouwenmaker in 2009 doorvoerde, waardoor Tack de controle in handen kreeg. Na vier jaar zwaar investeren en geen dividend uitkeren, werden de cashflows zo groot dat hij op zoek kon gaan naar diversificatie. Picanol nam in 2013 het belang van 27,5 procent in de chemiegroep Tessenderlo over van de Franse staat en verhoogde die participatie systematisch. Ook bij Tessenderlo kon Tack de situatie spectaculair verbeteren.

Picanols fundamentele waarde steeg sinds 2010 met 736 procent, of 23,7 procent per jaar. Het aandeel leverde een return op van 19 procent per jaar. ‘Ik kijk liever door de voorruit dan in de achteruitkijkspiegel’, zei Tack op de digitale prijsuitreiking. ‘De groei op lange termijn ziet er goed uit. De toename van de middenklasse in de groeilanden zal de vraag naar textiel alleen doen toenemen. Daar willen we met onze weefmachines de beste oplossingen voor bieden.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud