'Tomorrowland op zee' breidt uit in 2018

©RV DOC

The Ark, het drijvend dancefestival opgericht door enkele Vlaamse ondernemers, mikt volgend jaar op 5.000 feestvierders. Het festival zet voor zijn tweede editie twee cruiseschepen in.

De eerste editie van The Ark was een succes. Begin september gingen 3.500 danceliefhebbers vier dagen en drie nachten lang uit de bol op elektronische muziek. Decor van dat alles was The Freedom of The Seas, een van de grootste cruiseschepen ter wereld. 340 meter lang, met drie  zwembaden, cinema, basketbalveld, een surfsimulator, enzovoort. Het schip, normaal bedoeld voor familievakanties, werd volledig omgebouwd tot feestboot met onder andere 7 zalen waar dj's als Cassius, 2ManyDJs en Martin Solveig.

Van Barcelona naar Palma de Mallorca

De West-Vlaamse ondernemer Yvan Vindevogel, die vooral naam maakte in de farmasector en bedenker van het cruisefestival, spreekt van een succes. 'Voor de tweede editie zien we het groter', zegt hij. The Ark vaart komend jaar begin september twee keer uit voor een periode van vijf dagen, maar wel met een kleiner schip: de 'Visions of the seas' dat 2 keer 2.500 mensen zal vervoeren tussen Barcelona, Ibiza en Palma de Mallorca. 'We moeten wel van schip veranderen aangezien The Freedom volgend jaar in de VS zal vertoeven.'

Verlieslatend

Vindevogel en zijn mede-investeerders (zie inzet onderaan) staken samen zo'n half miljoen euro in The Ark, maar ze zullen extra geld moeten ophoesten om het vervolgverhaal te schrijven. 'De eerste editie was verlieslatend. Details geef ik niet, maar het was aanvaardbaar. Iedereen is bereid verder te investeren. We hebben leergeld betaald, maar we denken dat het de tweede keer wel zal lukken', zegt Vindevogel die het hele festival op het schip meemaakte.

We hebben leergeld betaald. De eerste editie was verlieslatend, maar het was aanvaardbaar. Iedereen is bereid verder te investeren.'
Yvan Vindevogel
Initiatiefnemer The Ark

'Als je zoiets creƫert, wil je er toch zelf bij zijn. Niet om aan het zwembad te liggen. Nee, het was eerder snel iets eten en dan weer rondlopen om te kijken wat beter kan en moet. Alleen het laatste uur heb ik wat gedanst.'

In 2018 zal het aantal dj's beperkt worden tot 50, een halvering tegenover dit jaar en vermoedelijk een aanzienlijke besparing op het budget. 'En vergeet ook niet dat de ombouw van het schip en de opbouw van de decors veel geld kost. Die kosten zullen we kunnen spreiden over meer bezoekers', klinkt het. 'Ook in de onderhandelingen met de cruiserederij staan we sterker dan vorig jaar.'

'Enorme' sponsors

En last but not least rekent The Ark dit jaar op nog grotere sponsordeals, nu The Ark zich op de kaart heeft gezet. Vindevogel spreekt zelfs met 'enorme' sponsors, zonder namen te verklappen. Vorig jaar waren onder andere Red Bull, Desperados en Samsung alom aanwezig. En Copperhead natuurlijk, het ginmerk dat Vindevogel enkele jaren geleden lanceerde en nu al een omzet van zo'n 4 miljoen euro haalt.  

Tickets voor The Ark bis zijn verkrijgbaar vanaf 549 euro, alles inbegrepen op alcoholische dranken na. De meest luxeuze kamers gaan de deur uit voor een veelvoud van die prijs.

Investeerders The Ark

- Yvan Vindevogel (Damier, actief in voorschriftvrije geneesmiddelen, gin, vitamines en hotelsector)

- Olivier Louvrier (Tweeds & Cottons Distribution, modebedrijf met merken River Woods en Baton Rouge) 

- Christophe Verstraete (Verstraete Vastgoed, projectontwikkelaar)

- Ben Scheefhals (Bema-Invest en ATC Cruises, organisatie cruisereizen) 

- Tijs Vandenbroucke & Pascal Cauwelier (Nasty Mondays, dance evenementen in Gent, Kozzmozz, Pop Life, Age of Love)

- Vincent André (Dare 2 Build en Dare 2 Invest, projectontwikkelingsmaatschappij, eigenaar River Woods Beach Club Knokke)  

- John John Goossens (Dare 2, zoon van ex-topman Belgacom) 

- Patrick Awouters (Laser System Europe, lasershows en –installaties voor evenementen) 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect