Topman Duvel: 'Mensen willen leven, genieten, spenderen'

Michel Moortgat: ‘We hebben twee kleinere brouwerijen operationele of tijdelijke financiële hulp aangeboden, uit solidariteit.’ © katrijn van giel

De biergroep Duvel Moortgat beperkte in het coronajaar al bij al de schade. 2021 is goed ingezet en CEO Michel Moortgat blikt gematigd positief vooruit. ‘De meeste mensen hebben gespaard tijdens de pandemie en zijn rijker geworden. De zomer en het najaar kunnen heel veel goedmaken.’

Twaalf maanden geleden krabbelde de wereld recht na enkele maanden strenge lockdown. Net als zijn collega-brouwers incasseerde Duvel Moortgat, bekend van bieren als Duvel, Vedett en Liefmans, toen zware klappen. De verkoop van bier aan de horeca viel maandenlang stil. En in tegenstelling tot wc- papier was bier voor de consument in de supermarkt geen prioriteit. Dat was lang voor sprake was van (toen al) versoepelingen, een tweede coronagolf of een nieuwe lange lockdown. Vaccins waren nog een verre hoop.

1,94 miljoen hl
Duvel Moorgat brouwde vorig jaar 1,94 miljoen hectoliter bier, 12 procent minder dan in 2019.

Een jaar later ziet de wereld er helemaal anders uit. De vaccinatie vordert in veel landen met rasse schreden en brengt opnieuw, hopelijk permanente, versoepelingen met zich mee. Hoe kwam Duvel Moortgat het coronajaar door? Niet zo slecht, blijkt uit een gesprek met Michel Moortgat - ‘al één keer geprikt’ - en zijn financieel directeur Seraf De Smedt.

De voorspelling die de CEO van Duvel Moortgat vorig jaar maakte - een omzetdaling van 10 à 20 procent en een nog grotere daling van de winst - kwam uit. De inkomsten van de groep doken 14 procent lager, naar 433 miljoen euro, en de winst slonk met 20,5 procent tot 52 miljoen. De brouwer produceerde 1,94 miljoen hectoliter bier, 11,6 procent minder dan het jaar ervoor.

‘Onze twee activiteiten hebben afgezien: de verkoop van bier aan de horeca en de retail, maar ook consumentenactiviteiten zoals brouwerijbezoeken. In België ontvangen we in een normaal jaar zo’n 125.000 mensen in onze brouwerijen en in de Verenigde Staten nog meer. Vorig jaar waren er maar 35.000 bezoekers’, zegt Moortgat. Geen enkele van de tien brouwerijen van de biergroep lag daarentegen stil.

Volgens de Duvel-topman had de familiale groep een geluk bij een ongeluk: ze brouwt speciaalbieren. ‘De consument greep tijdens de lockdowns vaker naar speciaalbieren en naar sterke merken. Vooral de pils heeft afgezien in de pandemie, omdat het typisch een horecabier is.’ Dat verklaart waarom een groep als Co.Br.Ha (Haacht) het moeilijker had en zelfs in het rood dook. ‘Zij zijn veel afhankelijker van pils en van de horeca en zagen dus dubbel af.’

We hoopten vorig jaar in China met 40 procent te groeien. Het is uiteindelijk 20 procent geworden. Ver onder onze doelstellingen, maar niet slecht voor een coronajaar.
MICHEL MOORTGAT
CEO DUVEL MOORTGAT

Het enige land waar Duvel Moortgat in 2020 groeide, is China. ‘Het land is veel sneller opnieuw opengegaan na een heel strenge lockdown. We hoopten er op een omzet- en volumegroei van 40 procent in 2020. Het is uiteindelijk ‘maar’ 20 procent geworden’, zegt Moortgat. ‘Dat is uiteraard ver onder onze doelstellingen. Maar niet slecht voor een coronajaar. Bovendien zet de groei dit jaar door.’

China is voor Duvel nog een kleine markt, met enkele tientallen miljoenen omzet. De Verenigde Staten en België zijn de grootste markten van de brouwer uit Puurs-Sint-Amands. ‘De VS zagen het sterkst af, maar veren snel weer op. In België verkochten we 12 procent minder bier en verloopt het herstel trager.’

Niet bodemvissen

Als speler die de coronacrisis zonder veel kleerscheuren doorkwam, ging Duvel Moortgat niet ‘bodemvissen’. Het kocht geen nieuwe panden of sectorgenoten op tegen lage prijzen. Er zijn overnamedossiers op het bureau van Michel Moortgat beland, maar hij ging er niet op in. Ze pasten geografisch of wat betreft de activiteit niet bij de groep. ‘We hebben daarentegen aan twee kleinere brouwerijen operationele of tijdelijke financiële hulp aangeboden, uit solidariteit’, zegt de CEO, zonder namen te noemen.

Moortgat onderstreept de solidariteit die hij in de hele productieketen zag. ‘Leveranciers hebben begrip getoond, pandeigenaars hebben huur kwijtgescholden. Dat heeft sommige spelers in de horeca en de biersector overeind gehouden.’ Op de tegemoetkomingen van Duvel Moortgat aan de cafés, door het kwijtschelden van huur of betalingsuitstel, plakt hij liever geen cijfer. In 2019 haalde de vastgoedtak Moortgat Real Estate 4,6 miljoen huurinkomsten binnen en boekte hij een nettowinst van 0,5 miljoen. ‘Dat laatste cijfer bleef in 2020 nipt uit het rood’, zegt Seraf De Smedt.

Leveranciers hebben begrip getoond, pandeigenaars hebben huur kwijtgescholden. Dat heeft sommige spelers in de horeca en de biersector overeind gehouden.
MICHEL MOORTGAT
CEO DUVEL MOORTGAT

Ondanks het slechtere coronajaar keert Duvel Moortgat een dividend van 22 miljoen euro uit aan zijn familiale aandeelhouders (-12%). Dat vertegenwoordigt iets meer dan 40 procent van de winst, in lijn met het uitkeringspercentage van voor én na de beursexit van het bedrijf in 2013. Dankzij de goede resultaten keerde Duvel Moortgat sinds het de beurs verliet ongeveer een kwart miljard aan dividenden uit, inclusief een uitzonderlijk dividend van 92,5 miljoen euro het eerste jaar.

Een terugkeer naar de beurs is geen optie voor de biergroep. ‘De enige reden zou zijn om een groot stuk kapitaal op te halen. Maar er zijn genoeg andere beschikbare kanalen om dat te doen.’

Zomer

Nu verdere versoepelingen in de horeca in zicht zijn, is Moortgat voorzichtig optimistisch over de tweede helft van het jaar. ‘We hebben een goed gevoel bij het enorme enthousiasme van de consument om de horeca te ondersteunen’, zegt hij. ‘De meeste mensen hebben gespaard tijdens de pandemie en zijn rijker geworden. Er is een bereidheid om te leven, te genieten, te spenderen. Een goede zomer, een goed najaar kan heel veel goedmaken. Gaan we hoger dan in 2020 uitkomen? Ik hoop van wel. Als we normaal kunnen opereren (raakt hout aan door twee keer op tafel te kloppen, red.) denk ik dat de komende maanden sterk zullen zijn.’

Moortgat klinkt optimistischer dan zijn concullega Boudewijn van der Kelen van Brouwerij Haacht. Die verklaarde deze week dat zelfs een glanszomer het jaar 2021 niet meer kan goedmaken.

Duvel Moortgat heeft 2021 goed ingezet. ‘Voor de omzet en volumes liggen onze cijfers tot eind april hoger dan tijdens de vier eerste maanden van 2020, terwijl de horeca vorig jaar in die periode nog 2,5 maand open was en dit jaar alles gesloten was tot midden mei.’

De essentie

Duvel Moorgat zag af door de coronacrisis maar beperkte relatief gezien de schade
De groepsomzet daalde tot 433 miljoen euro (-14%) en de winst met een vijfde tot 52 miljoen.
Ondanks de volledige sluiting van de horeca tot begin mei, deed de biergroep het begin dit jaar beter dan begin 2020.

Duvel Moortgat

Familiale brouwerij van speciaalbieren, opgericht in 1871 door Jan Leonardus Moortgat.
Merken: Duvel, Vedett, Maredsous, Liefmans, Bel Pils, La Chouffe, Bernard en De Koninck.
Tien brouwerijen: België (4), Verenigde Staten (3), Nederland (1), Tsjechië (1) en Italië (1).
Grootste afzetmarkten: VS en België. Ook aanwezig in China.
Omzet (2020): 433 miljoen euro.
Brutobedrijfswinst (ebitda): 119 miljoen euro.
Nettoresultaat: 52 miljoen euro.
Aantal medewerkers: 1.780.
Aandeelhouders: Michel Moortgat, Philippe Moortgat, Bernard Moortgat en Veerle Baert-Moortgat.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud