VPK Packaging bouwt grote fabriek voor e-commerceverpakkingen

Topman Pierre Macharis ©Wouter Van Vooren

VPK Packaging staat voor zijn grootste investering ooit. Het gaat bij Parijs een fabriek voor printpapier ombouwen tot een site voor onder meer e-commerceverpakkingen. ‘Mastodonten als Amazon en Decathlon hebben hun logistieke hubs vlakbij.’

Het familiebedrijf VPK Packaging, goed voor bijna anderhalf miljard euro jaaromzet, zet zijn expansietocht voort en klimt verder op in de Europese top vijf op de markt voor golfkartonverpakkingen.

Het bedrijf heeft langs de Seine, een dikke 100 kilometer ten westen van Parijs, een industriële site gekocht van 75 hectare, zowat 150 voetbalvelden dus. Daar staat nu nog een fabriek van Double A, dat kantoorpapier maakt in A4-formaat. Maar die activiteit heeft geen toekomst meer. Het verbruik van printpapier is drastisch gedaald door de digitalisering, rectoversoprinten en thuiswerk. De fabriek draaide nog maar aan halve capaciteit.

De essentie

  • VPK Packaging koopt een papierfabriek nabij Parijs en investeert 140 miljoen euro in de ombouw. Het is het grootste project van VPK ooit.
  • VPK zal er papier voor golf- karton produceren en een unit starten voor e-commerceverpakkingen.
  • De omzet van VPK stabiliseerde vorig jaar op 1,35 miljard euro. De bedrijfswinst daalde 2 procent tot 111 miljoen euro.
  • VPK, in handen van de familie Macharis, telt 6.500 werknemers en heeft ruim 60 vestigingen, ver-spreid over Europa. Sinds vorig jaar is het ook actief in China.
  • Voor 2021 verwacht VPK 5 à 10 procent groei, maar door de forse stijging van de oudpapierprijs zal de marge zakken.

Hoeveel VPK voor de site betaalde, is niet bekend. Het bedrijf zegt wel 140 miljoen euro te investeren om de locatie een tweede leven te geven en de 240 mensen aan het werk te houden. ‘Het is de grootste oneshotinvestering in onze geschiedenis’, klinkt het.

VPK gaat de fabriek ombouwen om er te doen waar het goed in is: op grote schaal oud papier verwerken tot speciaal bruin papier om er vervolgens golfkartonverpakkingen mee te maken. ‘Dat zal zeker een jaar, waarschijnlijk zelfs anderhalf jaar in beslag nemen. Het is een complexe opdracht’, zegt topman Pierre Macharis. Het project ligt in lijn met dat in Straatsburg, waar het bedrijf enkele jaren geleden een verlieslatende fabriek voor glanzend magazinepapier opkocht en onder handen nam. ‘Nu doen we dat nog eens aan de andere kant van Frankrijk’, zegt Macharis.

Zelfvoorzienend

De investering is strategisch van groot belang. VPK zal er enkele honderdduizenden tonnen papier produceren, waardoor het bedrijf min of meer zelfvoorzienend wordt en niet langer papier bij de concurrentie moet opkopen om er golfkartonverpakkingen mee te maken.

Die verpakkingen dienen om allerlei producten - gaande van shampooflessen en IKEA-meubels tot fietsen en diepvries-vis - te beschermen tijdens transport. VPK haalt ook al zowat 10 procent van zijn omzet uit e-commerceverpakkingen. Schoenen Torfs, Zalando en Bol.com zijn er kind aan huis, en dat wordt almaar belangrijker.

Amazon en Decathlon

Op de site komt daarom, behalve de papierfabriek, ook een unit om golfkarton te maken voor bedrijven als Amazon, Decathlon en Vente-Privée, die ten westen van Parijs hun logistieke hub hebben.

VPK heeft de financiële ruimte om zulke grote manoeuvres te doen. Hoe groter het bedrijf, hoe groter de draagkracht en hoe groter de stappen die je kan zetten. Bij de banken financiering vinden, ging vlot. ‘Dat ging tegen zeer goede voorwaarden. Gratis? Nee, dat niet, maar tegenover de intresten die we tien jaar geleden moesten betalen, is het bijna gratis. Voor banken zijn we een zeer aantrekkelijk bedrijfstype. Met 210 miljoen euro nettoschulden - amper 1,1 keer de brutobedrijfswinst - is onze situatie gezond. En we zitten in een vrij stabiele sector.’

Voor banken zijn we een aantrekkelijk bedrijfstype, waardoor we bijna gratis geld kunnen lenen.
Pierre Macharis
CEO VPK Packaging

Dat laatste werd vorig jaar nog eens duidelijk. Terwijl de pandemie hele sectoren overhoop gooide, stabiliseerde de omzet van VPK op 1,35 miljard euro. ‘We leveren aan duizenden klanten. We pakken autowisselstukken in, of frieten voor fastfoodketens. Daar hebben we een negatief effect gevoeld van de pandemie, maar dat werd elders gecompenseerd. We zijn geholpen door e-commerce. En we pakken basisconsumptiegoederen in: detergenten en voeding. Die vraag valt niet weg. We hebben ook wat extra omzet door de integratie van enkele overnames, maar al bij al zijn dat zeer goede resultaten voor een crisisjaar.’ De bedrijfswinst, komende van een record in 2019, zakte minimaal tot 111 miljoen euro.

Macharis bouwt al meer dan 25 jaar aan het groeipad van VPK, via overnames en de bouw van nieuwe fabrieken. Toen hij de leiding nam, was VPK actief in België en Nederland. Nu heeft het meer dan 60 fabrieken in Europa, van Ierland tot Roemenië, en van Noorwegen tot Zuid-Frankrijk. Het gamma bestrijkt papier, kartonverpakkingen, en kartonnen kokers voor Pringles-chips of om textiel en plastic folie op te rollen. Af en toe komt het bedrijf met speciale producten op de markt, zoals een kartonnen bierkrat dat het samen met de brouwerij Westvleteren ontwikkelde.

De voorbije kwarteeuw groeide VPK gemiddeld met 10 procent per jaar. ’10 procent nu is natuurlijk zichtbaarder dan tien jaar geleden. Nu betekent dat meteen bijna 150 miljoen euro extra omzet’, zegt Macharis.

10
procent
De voorbije 25 jaren is VPK gemiddeld met 10 procent per jaar gegroeid, veel sneller dan de markt.

VPK overtreft al jaren onafgebroken de marktgroei, die geschat wordt op 2 à 3 procent. Dat had het bedrijf deels te danken aan de beursgang in 1999, die 50 miljoen euro opleverde om internationaal te denken. Toch is het vooral sinds de beursexit in 2013 dat VPK een versnelling hoger heeft geschakeld, met enkele grote deals zoals de overname van Peterson, waarmee het een grote stap zette in Scandinavië, en Corenso, waarmee VPK voor het eerst actief is geworden in China. ‘We hebben er nu drie fabrieken voor kartonnen kokers. Het wordt tijd dat we er opnieuw heen kunnen reizen voor de volgende stappen. We willen er zeker groeien en extra sites openen, maar dat zal pas voor volgend jaar zijn.’

We vullen beetje bij beetje blinde vlekken in. Er is nog veel te doen in Europa. We zijn bijvoorbeeld nog niet actief in Duitsland, Spanje, Italië en de Balkan.
Pierre Macharis
CEO VPK Packaging

Ook in Europa is het werk nog niet af, zegt Macharis. Hij kocht vorig jaar nog een Frans bedrijf dat onder meer bedrukte kartonverpakkingen levert aan de vele wijnboeren in de Rhône-vallei. In het VK werden twee deals afgerond, waarvan een - met een site in Glasgow - de deur opende naar Schotland. En op de grens van Zweden en Noorwegen staat een gloednieuwe fabriek. ‘We vullen beetje bij beetje blinde vlekken in. Er is nog veel te doen in Europa. We zijn bijvoorbeeld nog niet actief in Duitsland, Spanje, Italië en de Balkan’, zegt Macharis, waarmee hij al wat in zijn kaarten voor de toekomst laat kijken.

Voor 2021 rekent hij opnieuw op groei. ‘5 à 10 procent meer omzet’, zegt hij. ‘Maar met een druk op de winstmarge. Door het economische herstel merken we, zoals veel bedrijven in andere sectoren, grondstoffeninflatie. De prijs voor oud papier, onze basisgrondstof, is enorm gestegen. We betalen nu 160 tot 180 euro per ton. Dat is een van de hoogste niveaus die ik ooit heb gezien. We zullen die natuurlijke doorrekenen, maar dat lukt pas met enige vertraging.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud