'We hebben 135.000 couverts geboekt in één weekend'

©Photo News

De horeca is heropend en dat hebben ze op de servers van Resengo gevoeld. Al kon het belangrijkste horecareservatiesysteem in de Lage Landen ook in 2020 de omzet fors verhogen.

Het bedrijf telt in België en Nederland 3.200 horecaklanten, van het ribbetjesrestaurant Amadeus tot het Hof van Cleve, in normale tijden goed voor 6 miljoen gereserveerde couverts per maand. Daarbovenop gebruiken 800 ondernemers in de wellnessindustrie het systeem.

‘Het voorbije weekend heeft iets minder dan de helft van onze klanten de deuren geopend, en hebben consumenten 135.000 couverts via ons systeem geboekt’, zegt Dirk Gypen, de oprichter en CEO van Resengo. Voor het komende weekend zitten al bijna 50.000 reservaties in het systeem.

Het bedrijf heeft als dienstverlener aan de horeca een spannende periode achter de rug. ‘2020 was een van de speciaalste jaren in ons bestaan’, zegt Gypen. ‘We waren na de investeringen van de voorbije jaren net winstgevend geworden in januari. Volledig volgens plan. En dan krijg je plots een klop van de hamer.'

We waren net winstgevend, volledig volgens plan. En dan krijg je plots een klop van de hamer.
Dirk Gypen
oprichter en CEO Resengo

'Ik was op fietsvakantie in Spanje toen de eerste lockdown werd afgekondigd. Ik heb de laatste dag niet meer gefietst, maar samen het team alles in het werk gesteld om de meubels te redden.’

Een module voor afhaalmaaltijden en cadeaubonnen werd in een weekend klaargestoomd om versneld uit te rollen. Daardoor behielden vele klanten hun abonnement. Later diversifieerde het bedrijf met een dienst om te shoppen op afspraak.

Omzetgroei

Die aanpak bracht vruchten op. De jaaromzet steeg zelfs met ongeveer de helft tot 4,3 miljoen euro. ‘Takeaway is een groot succes, nog altijd. Dat heeft ons voldoende inkomsten opgeleverd om de crisis te overleven. Dit jaar denken we opnieuw over de hele lijn positief af te sluiten’, zegt Gypen. ‘Dat is niet eenvoudig. Het is een erg concurrentiële markt.’ De grootste tegenspeler is La Fourchette of The Fork, dat een onderdeel is van Trip Advisor.

De essentie

  • In België en Nederland gebruiken 3.200 horecazaken het systeem van het Belgische Resengo om reservaties te beheren. Sinds de heropening van de horeca draaien de servers weer op volle toeren.
  • Door de lockdown lanceerde Resengo een extra module voor takeaway en voor cadeaubonnen, waardoor klanten bleven betalen voor hun abonnement. Daarbovenop werkte het een systeem uit voor shoppen op afspraak.
  • De omzet steeg vorig jaar met bijna de helft tot 4,3 miljoen euro. De brutobedrijfswinst bedroeg 0,5 miljoen euro.

Gypen, bouwkundig ingenieur van opleiding, startte als logistiek consultant, leerde zichzelf vervolgens programmeren en zette in 2003 - op zijn 27ste - Resengo in de steigers. ‘We waren heel vroeg in die markt. Maar ondernemers beseften dat ze met zo’n systeem niet de hele tijd meer aan de telefoon moesten hangen, en de consument evolueerde natuurlijk ook.’

Expansie naar buitenland

In 2016 haalde hij 700.000 euro kapitaal op, onder meer bij PMV. ‘We groeiden gestaag. We waren winstgevend. Wilden we verder kabbelen of versnellen?’, blikt hij terug. Resengo investeerde fors in marketing, expansie in Nederland en innovatie. ‘We hebben veel extra functionaliteiten ingebouwd. Resengo is meer dan een reservatiesysteem.'

Resengo heeft onder meer een tool om de bezetting te optimaliseren op basis van het interieur en de tafelplanning. Je kan er mailings naar je klantenbestand mee versturen of voorafbetalingen regelen om late annuleringen te voorkomen.

Resengo probeert ook te groeien met partnerschappen, met onder meer Gault Millau en de restaurantgids Bistronomie. En de verdere internationalisering wordt voorbereid, waarbij Frankrijk, Spanje, Duitsland of Ierland in het vizier komen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud