10.000 laadpalen in België

België telt 3.000 publieke laadpalen. ©Photo News

Het aantal laadpalen voor e-auto's in ons land groeit, maar we doen het een pak slechter dan Nederland.

België heeft de kaap van 10.000 laadpalen gerond. Dat berekende AVERE, de Belgische federatie voor elektromobiliteit, op basis van een bevraging bij haar leden. Een kleine helft van de bestaande laadpalen (4.500) staat bij bedrijven. Particulieren bezitten 2.500 laadpalen.

642
E-auto
In februari werden in België 642 nieuwe elektrische auto's ingeschreven.

Volgens cijfers van de Europese Unie telt België iets meer dan 3.000 publieke laadpalen op de openbare weg. Het gaat om 2.700 gewone laadpalen en 375 fast chargers. Een groot deel van de publieke laadpalen kwam er door het 'Clean Power for Transport'-plan. Daarmee wil de Vlaamse regering tegen eind 2020 5.000 laadpunten bouwen.

Nederland

'We staren ons altijd blind op de publieke laadpalen, maar wie thuis of op kantoor kan laden, heeft die bijna niet nodig', klinkt het bij AVERE. De federatie wijst erop dat publieke laadinfrastructuur wel nodig is in verstedelijkt gebied waar minder gezinnen beschikken over een eigen parkeerplaats.

In vergelijking met de buurlanden scoort België zwak. Nederland telde in juni 2018 al 122.000 laadpalen. Het land is zo de koploper in de Europese Unie.

Nederland loopt vijf jaar voor op België.
Bart Massin
Sectorfederatie e-mobiliteit

'Nederland loopt vijf jaar voor op België', zegt Bart Massin van AVERE. 'Omdat minder Nederlanders een oprit hebben, zijn ze veel afhankelijker van publieke laadpalen. En de overheid geeft de elektrische auto al jaren steun.'

Meerverkoop

In België wint de elektrische auto intussen langzaam aan populariteit. In februari werden 642 nieuwe elektrische auto's ingeschreven, het hoogste aantal ooit. Maar met een marktaandeel van 1,3 procent blijft de elektrische verkoop verwaarloosbaar. 

Volgens cijfers van automobielorganisatie Febiac reden er vorig jaar bijna 11.000 elektrische auto's rond in België. 

AVERE verwacht dat er dit jaar heel wat nieuwe e-auto's bijkomen. 'Als de politiek nu een duidelijke keuze maakt voor zero-emissiewagens, kan België alsnog zijn klimaatdoelstellingen halen.'

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content