Advertentie

18 autofabrieken te veel in Europa

Aulnay-sous-Bois stopt vandaag 25 oktober zijn productie - Foto AFP ©AFP

Om de bestaande overcapaciteit in de Europese autoindustrie weg te werken zouden nog 18 fabrieken van de omvang van Aulnay moeten gesloten worden, zo stelt onderzoeksbureau IHS. Vandaag rolde de laatste auto van de band in de fabriek van PSA Peugeot Citroën.

De sluiting van de fabriek nabij Parijs vormt slechts een stap in de verdere afbouw van de overcapaciteit in de Europese autoindustrie, stellen de analisten van het beurshuis CM-CIC. In Aulnay-sous-Bois rolde vandaag vrijdag de 8.568.391ste wagen van de band, meteen de laatste. De C3 krijgt een plaatsje in de Citroën-fabriek.

De verkoop van auto's op de Europese markt zit op het laagste niveau in twee decennia. Volgens het onderzoeksbureau IHS kunnen de Europese autofabrieken, inclusief de Russische, als ze op volle toeren draaien 26 miljoen auto's per jaar produceren. Dat zijn er 7 miljoen meer dan er in werkelijkheid worden geassembleerd.

'Om de productiecapaciteit in overeenstemming te brengen met de vraag zouden nog 18 fabrieken van de omvang van die van Aulnay moeten gesloten worden', aldus IHS. Om rendabel te zijn moet een autofabriek minstens op 80 procent van zijn capaciteit draaieen, zo stelt CM-CIC nog.

Deze cijfers moeten wel gerelativeerd worden in die zin dat een theoretische capaciteit met twee ploegen uiteraard kleiner is dan met drie. Zo doet de Audi-fabriek in Vorst het erg goed, maar die werkt maar met twee ploegen. En in Rusland zijn plannen om tal van onderbenutte fabrieken te sluiten of af te slanken.

Ford Motor kondigde vorige jaar aan dat het drie fabrieken in Europa gaat sluiten, waaronder die in Genk, waardoor 5.700 banen verdwijnen. General Motors doet een Opel-fabriek in Bochum dicht, waar 3.100 mensen werken.

Na negen maanden staat de autoverkoop in Europa - inclusief  invoer - op 9 miljoen stuks, een daling met 3,9 procent.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud