'20.000 banen op de tocht bij autodealers en -herstellers'

©BELGA

Bij de Belgische autodealers en -herstellers zijn 20.000 banen bedreigd. ‘Als de sector zich niet snel aan de totaal veranderde markt aanpast, verdwijnt de komende vijf jaar 20 procent van de 100.000 jobs in de autoretail’, zegt Luc De Moor, de directeur van het opleidingscentrum van de autosector Educam.

‘De afgelopen tien jaar is het aantal automobielbedrijven in ons land al bijna gehalveerd van 4.200 naar 2.200, maar dat zal zich de komende vijf jaar alleen maar versneld voortzetten’. Guy Crab, de secretaris-generaal van autosector-federatie Federauto strooit met alarmerende cijfers. Zijn sector staat in brand, zo blijk ook uit een onderzoek van Federauto naar de jaarrekeningen van 2.237 auto-ondernemingen. 

Schulden

Uit die studie stijgt een somber beeld uit op: Terwijl de omzet in het gunstigste geval lichtjes stijgt door aanhoudend hoge autoverkopen, kelderen de winstmarges en groeit de schuldenlast. 

Citroën

De afgelopen vijf jaar zakte de toch al magere nettowinstmarge van autoverkopers van 1,4 procent van de omzet naar 0,9 procent. Vooral Citroën- en Toyota-dealers hebben het moeilijk: zij moeten het doen met een gemiddelde winstmarge van 0,5 procent. Volvo-dealers springen er met een gemiddelde winstmarge van 2,7 procent dan weer fors bovenuit.

Vlaanderen

De Vlaamse autoverkopers steken met een gemiddelde nettowinstmarge van 1,5 procent nog goed af bij de rest van het land: in Brussel is het rendement met 0,06 procent nihil en in Wallonië zelfs -0,2 procent negatief.

Kleinere auto's

'Bij de carrosseriebedrijven is er zelfs een krimp van 10 procent per jaar.'
Guy Crab
Secretaris-generaal Federauto

De crisis is het gevolg van een combinatie van effecten: mensen kopen kleinere auto’s, nieuwe auto’s zijn steeds minder onderhoudsgevoelig en merken verplichten merken tot zware investeringen. ‘Bij de carrosseriebedrijven is er een krimp van zelfs 10 procent per jaar. De infrastructuur wordt steeds beter, er zijn meer controles en steeds meer auto’s zijn met rij-assistentie uitgerust waardoor er minder auto’s met blikschade zijn’, somt Crab droog de oorzaken op.

Onderhoud

Aan onderhoud, tot voor kort goed voor 80 procent van de omzet van de autobedrijven, is ook steeds minder te verdienen omdat moderne auto’s steeds minder vaak naar de garage hoeven. Met het oprukken van elektrische en zelfrijdende auto’s zal die trend zich alleen maar verderzetten.

Voorraden

Tot overmaat van ramp wentelen producenten hun voorraden steeds vaker af op de dealers. Daar staan vervolgens niet alleen tientallen auto’s op de parking, maar wegen ook honderdduizenden tot miljoenen euro’s extra op de balans.

Consolidatie

De gevolgen zullen de komende vijf jaar groot zijn. ‘Van de 200 dealer-groepen die je nu in België hebt, zullen er over vijf jaar nog maar een dertigtal overzijn’, becijfert Federauto-voorzitter Carl Veys. D’Ieteren heeft vorig jaar al een zware reorganisatie in gang gezet bij zijn Brusselse merkdealers van de Volkswagen-groep. Naar verluidt zullen vooral de volume-merken als Peugeot en Citroën snel volgen. Dat gaat volgens Educam-directeur Luc De Moor ten koste van 20.000 banen. Klanten zullen steeds verder moeten rijden om een proefrit te maken in het model van hun keuze.

Autohypermarkten

Volgens Crab blijven er uiteindelijk vier soorten dealers over: ‘Eerst en vooral krijg je de autohypermarkten, zoals je die ook al in Duitsland ziet: één gigantisch bedrijf dat onder een dak merken van verschillende merken en groepen verkoopt. Door de schaalgrootte kunnen ze de zware investeringen die de komende jaren nodig zijn nog wel dragen.’ Voor de kleinere spelers zit er weinig anders op dan sluiten of specialiseren: ‘Of als ‘Local hero’ waarbij de dealer heel dicht bij zijn klant staat, of als mobility service provider: waarbij de autodealer zich ontpopt tot verkoper van alle soorten mobiliteit: van de plooifiets via het treinabonnement tot de deelauto.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud