6 miljoen euro extra voor tweedehandsleasebedrijf Lizy

Lizy-oprichters Vincent Castus (links) en Sam Heymans. ©Jente Willems

Met vers geld van D'Ieteren moet Lizy vervellen tot een volledig digitaal leasebedrijf voor tweedehandsauto's. Dat moet tot 150 euro per maand goedkoper zijn dan klassieke leasebedrijven die nieuwe auto's aanbieden.

De combinatie van 1,5 miljoen euro van de autodienstengroep D'Ieteren en een extra kredietlijn van 5 miljoen euro moet volstaan om die transformatie te maken en vervolgens vanaf volgend jaar ook snel naar het buitenland uit te breiden.

Lizy werd twee jaar geleden opgericht door Sam Heymans (ex-McKinsey en Google) en Vincent Castus en kwam al snel terecht in Lab Box, de startup-incubator van D'Ieteren . Aanvankelijk was het een digitaal leasingplatform waarbij het een commissie kreeg voor elke jonge tweedehandswagen die het voor D'Ieteren en andere grote spelers wist te slijten. D'Ieteren stak Lizy vorig jaar al eens 1 miljoen vers geld toe.

'Revolut van de leasingsector'

Destijds benadrukte Heymans dat Lizy zelf géén leasingbedrijf was, zoals het nu wel wordt. Heymans ziet zijn bedrijf als de 'Revolut van de leasingsector', verwijzend naar de volledig digitale Londense bank. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen inmiddels ruim 1.000 leasecontracten lopen.

Lizy heeft op dit moment iets meer dan 400 jonge tweedehandsauto's op voorraad die het belooft binnen drie weken te kunnen leveren. Dat aantal moet na de nieuwe kapitaalronde stijgen tot 700. Zelf een auto samenstellen inzake kleur, motorversie en uitrusting zoals bij nieuw auto's is niet mogelijk.

150
korting op leasingprijs
Als volledig digitaal leasebedrijf denkt Lizy zijn tweedehandsauto's voor 150 euro per maand minder aan te kunnen bieden dan nieuwe exemplaren.

Het bedrijf belooft op dit moment zeker 100 euro per maand per contract goedkoper te zijn dan een vergelijkbaar contract voor een nieuwe bolide. Door volledig digitaal te gaan moet verder op de kosten bespaard kunnen worden en is het volgens Heymans mogelijk om uiteindelijk tot 150 euro per maand goedkoper te zijn.

Het bedrijf verhuurt alleen jonge tweedehandswagens: van maximaal 1 tot 2 jaar oud en met 10.000 tot 20.000 kilometer op de teller. 'Op het moment dat je met een gloednieuwe auto de showroom uitrijdt, is de auto meteen 23 procent minder waard. Die kostenval heb je niet als je een tweedehands auto least', aldus Heymans.

Langere looptijd e-auto's

De contracten die Lizy aanbiedt, lopen doorgaans iets korter dan wat gebruikelijk is voor nieuwe auto's, ook omdat de meeste auto's na een jaar of vier intensief gebruik steeds meer gebreken gaan vertonen en daardoor voor leasingbedrijven risicovoller zijn. 'De mogelijkheid om ook 12 of 24 maanden te leasen, is voor veel kmo's in deze onzekere tijden een doorslaggevende factor', zegt Heymans. Zijn voorraad jonge auto's haalt Heymans vooral bij moeder D'Ieteren. In de huidige stock overheerst het D'Ieterenmerk Audi het aanbod. Maar er staan ook Volvo's en BMW's tussen het aanbod.

Heymans kijkt met een begerig ook naar de elektrificatie van het bedrijfswagenpark die wordt ingezet. 'Door de geringere technische complexiteit denk ik dat elektrische auto's uiteindelijk niet vier jaar, maar eerder zes of acht jaar aantrekkelijk blijven als leaseauto.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud