Alle jobs Audi Brussels veilig tot 2025

©REUTERS

De productie van de eerste elektrische SUV van Audi in de Belgische fabriek begint in 2018. Vorst zal ook zelf de batterijen produceren.

De assemblageopdracht voor de auto, die nu nog als het studiemodel e-tron quattro door het leven gaat, is zopas bekendgemaakt. De raad van bestuur van de Duitse Audi-moeder Volkswagen heeft daarvoor gisteren groen licht gegeven. Volgens een mededeling van de Brusselse regering garandeert deze beslissing werkzekerheid tot minstens 2025 voor alle 2.500 werknemers.

'We hebben alle werknemers van de fabriek nodig voor het nieuwe model', verklaarde Patrick Danau, de fabrieksdirecteur van Audi Brussels, na afloop van een ontmoeting moet de federale regering in de ambtswoning van premier Charles Michel (MR).

A1

in de fabriek van Audi Brussel wordt op dit moment de A1 en het sportieve zusje S1 gebouwd. ©EPA

De beslissing is goed nieuws voor de 2.500 werknemers van de Audi-fabriek in Vorst. Ze wachten al bijna twee jaar op een opvolger voor de stadsauto A1, die er sinds 2008 van de band rolt. De A1 zal vanaf 2018 in het Spaanse Martorell gemaakt worden.

De komst van de elektrische SUV naar Audi Brussels betekent dat 'de grote wonde volledig is genezen', zegt ACV Metea-secretaris William Van Erdeghem. Hij verwijst naar de zware herstructurering van VW Brussel in november 2006, toen de volledige sluiting van de fabriek op het nippertje werd vermeden. 

'Dat een premium autoconstructeur als Audi voor ons land kiest als productieplaats van zijn nieuwe vlaggenschip is een fantastisch signaal', vindt Marc Lambotte, de CEO van Agoria. 'Het is een internationaal visitekaartje en het bewijst dat ons land een goede reputatie heeft als het gaat om hoogtechnologische productie.'

Fabrieksdirecteur Danau bleef er nucher bij. 'De komende jaren zullen moeilijk zijn. De A1 wordt ouder, waardoor de vraag zal dalen. Parallel moeten we de fabriek voorbereiden op het nieuwe model. Alle afdelingen moeten worden aangepast aan de nieuwe auto, die zwaarder, groter en complexer zal zijn dan de huidige. Na 40 jaar moeten we een volledig nieuwe montagelijn bouwen. We staan dus voor een heel grote uitdaging.'

Model X

De Tesla Model X ©AFP

De auto die in Vorst gemaakt zal worden, is de eerste volledig elektrische SUV van Audi. Het model wordt gezien als een rechtstreekse rivaal van Tesla Model X, die eind vorig jaar werd gelanceerd.

Een eerste studiemodel van de elektrische SUV van Audi werd in september vorig jaar gepresenteerd op het autosalon van Frankfurt als de e-tron quattro. Op de technologiebeurs CES in Las Vegas liet Audi begin deze maand een nieuwe versie zien. Audi belooft een autonomie van minstens 500 kilometer met een volle batterij. Analisten gaan ervan uit dat de auto uiteindelijk onder de naam Q6 op de markt zal komen.

2018 - Start van de productie van de elektrische Q6. ©rv
1949 - De autoholding D’Ieteren bouwt in Vorst een fabriek om het Amerikaanse merk Studebaker te assembleren.
1959 - De productie van de VW Kever gaat van start. In de periode tot 1975 rollen er 1,1 miljoen stuks van de band.
1973 - De productie van de VW Passat gaat va start. Er worden tot 1997 1,25 miljoen stuks van gebouwd.
1980 - De VW Golf komt naar Vorst en wordt het meest succesvolle model ooit van de fabriek: bijna 4 miljoen stuks tot 2007.
1997 - Na het stopzetten van de productie van de VW Passat worden de jaren nadien de Seat-modellen Toledo en Leon in Brussel gebouwd.
2001 - De kleine VW Lupo komt bij het gamma van de fabriek.
2004 - De fabriek mag ook exemplaren van de Audi A3, die op hetzelfde platformals de VW Golf gebouwd wordt, maken.
2010 - De productie van een nieuw model, de Audi A1 gaat exclusief van start in de fabriek, die werd omgedoopt tot Audi Brussels. ©audi
2014 - Audi Brussels draait goed en bouwt ook de S1, het sportieve zusje van de A1. ©audi

Het is nog niet van bekend hoeveel exemplaren van de Q6 Audi vanaf 2018 denkt te verkopen. Het zal in ieder geval flink onder de 110.000 tot 120.000 A1’s liggen die nu jaarlijks in Vorst van de band rollen. Tesla verkocht vorig jaar wereldwijd iets meer dan 50.000 elektrische auto’s.

Batterij

Bijzonder goed nieuws voor de fabriek is ook dat de productie van de batterijen lokaal zal gebeuren. 'De Belgische site wordt dus een cruciale fabriek voor elektrische mobiliteit voor de Volkswagen-groep', klinkt het in een persbericht van Audi.

Regering

De diverse regeringsniveaus hebben de afgelopen maanden hard gewerkt om het dossier van Audi zo goed mogelijk te begeleiden, legde premier Charles Michel uit. De indexsprong, de verlaging van de patronale lasten op het brutoloon van 33 naar 25 procent en een gunstig fiscaal regime voor investeringen in de ontwikkeling van innovatieve technieken moesten onder meer de bezwaren van Audi over de hoge loonkosten in België wegmasseren.

'België is weer sexy voor investeerders'
Charles Michel
Premier

'De fiscale hervormingen zoals de taxshift leveren resultaten op. Dit is daar het eerste duidelijk bewijs van', zei Michel. 'Dit toont aan dat België weer bedrijfsvriendelijk is en een sexy land voor investeerders.' Hij onderstreepte dat de federale regering en de deelstaatregeringen perfect hebben samengewerkt in dit dossier.

Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) legt de link naar 'het herstelbeleid' van de regering: 'Ik ben dan ook heel erg verheugd dat we Audi hebben kunnen overtuigen van het verbeterde investeringsklimaat en van de troeven van de taxshift die de lasten op arbeid aanzienlijk verlaagt.'

De geschiedenis van de fabriek in Vorst. ©Mediafin

De afgelopen weken was de onrust bij het personeel van Audi Brussels opgelopen door het uitblijven van een nieuwe opdracht. De ombouw van de fabriek voor de komst van een nieuw model kost veel tijd en de tijd begon te dringen om met de voorbereidingen voor 2018 te beginnen. Het sjoemelsoftwareschandaal bij Volkswagen maakte dat de VW-groep deze herfst de beslissing opnieuw uitstelde.

Werkgaranties

De directie van Audi Brussels heeft de afgelopen jaren steeds herhaald dat de toekomst van de fabriek niet op het spel stond en dat er werkgaranties voor de 2.500 werknemers waren.

Het was echter allerminst zeker dat de elektrische SUV daadwerkelijk naar Vorst zou komen. De fabriek kon ook de kleine conventionele terreinwagen Q3 toegewezen krijgen en er was een scenario dat de fabriek zou dienen als een ‘overloopvestiging’, waar auto’s worden gemaakt waarvoor in de andere fabrieken van het merk tijdelijk geen productiecapaciteit beschikbaar is.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud