Aston Martin rijdt lek bij beursdebuut

De interesse van beleggers in de Britse sportwagenbouwer Aston Martin is lauw. ©REUTERS

Beleggers lopen duidelijk niet warm voor de 'Ferrari-waardering' van de Britse sportwagenbouwer Aston Martin. Het aandeel zakt weg ondanks de verlaagde intekenprijs.

Hoe snel de bolides van het merk ook zijn, het beursdebuut van Aston Martin verloopt woensdag kachelend. De eerste notering in Londen beliep 1.906 pence, maar 0,3 procent boven de intekenprijs van 1.900 pence. Even later dook het aandeel zelfs in het rood, met een koersdaling van 3 procent naar 1.845 pence. 

Als reactie op de lauwe interesse van beleggers hadden de begeleidende zakenbankiers de intekenprijs nochtans serieus getemperd. Initieel was het de bedoeling de sportwagenbouwer gewapend met een sterk halfjaarrapport tegen maximaal 2.250 pence naar de beurs te brengen.

Met die 2.250 pence per aandeel mikten de verkopende Italiaanse (Invest Industrial) en Koeweitse (Investment Dar) aandeelhouders op een waardering van meer dan 5 miljard pond  (5,5 miljard euro). Dat is 5,7 keer de omzet over 2017 en bijna 70 keer de nettowinst.

Zeven keer bankroet

Ter vergelijking: beleggers waarderen het grote voorbeeld Ferrari tegen zes keer de omzet en 30 keer de nettowinst. Ferrari beschikt echter over een jarenlange staat van dienst, wat Aston Martin, dat nog relatief weinig voet aan de grond heeft op de lucratieve Aziatische markt, nog moet opbouwen. De invloedrijke zakenkrant Financial Times merkt fijntjes op dat Aston Martin in zijn 105 jaar geschiedenis zeven keer bankroet is gegaan. 

Uiteindelijk kreeg Aston Martin bij de intekenprijs van 1.900 pence een nog altijd stevige beurswaarde van 4,3 miljard euro (4,8 miljard euro) mee. Ondanks die wat teruggeschroefde ambities konden de begeleide zakenbanken toch niet vermijden dat het aandeel bij het debuut de mist inging.  

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect