Audi verkocht vorig jaar 43.000 'Brusselse' elektrische SUV's

De autobouwer Audi heeft vorig jaar 43.376 in Vorst gebouwde elektrische e-trons aan de man kunnen brengen, een pak minder dan verhoopt.

De fabriek van Audi in Vorst maakt sinds eind 2018 exclusief de e-tron, de eerste volledig elektrische auto van de Beierse constructeur. Audi verkocht vorig jaar wereldwijd 43.185 exemplaren van de elektrische SUV. Dat blijkt uit het jaarverslag van Audi. Daarnaast verkocht het bedrijf 191 stuks van de Sportback-versie van de e-tron. Ook dat model rolt in Brussel van de band. 

De Belgische fabriek bouwde jarenlang de kleine A1. Enkele jaren geleden investeerde Audi 600 miljoen euro om de fabriek volledig om te bouwen voor de productie van elektrische auto's. In de herfst van 2018 ging de productie van start. In dat eerste jaar verkocht Audi 2.404 e-trons.

De productie van de e-tron kwam erg moeilijk uit de startblokken. Vooral de aanvoer van de wereldwijd erg gegeerde batterijcellen van de Zuid-Koreaanse producent LG Chem liep moeilijk. 

Al in april bleek dat de fabriek daardoor haar doelstellingen voor 2019 niet zou halen. In dat jaar zouden 45.242 elektrische auto’s van de band rollen, ruim 10.000 minder dan gepland, bleek uit een intern document. Uiteindelijk bouwde Audi Brussel dus nog 2.000 stuks minder van de e-tron, waaraan een prijskaartje van 82.400 euro hangt.

3.684 euro
Audi Brussel
Voor 2019 kregen de werknemers bij Audi Brussels een bonus van 3.684 euro bruto.

Toch is Audi tevreden over de prestaties van de 2.900 werknemers. Het personeel bij Audi Brussel kreeg vorig jaar een bonus van bruto 3.684 euro, bevestigt de woordvoerder van de fabriek. Dat is 2 procent meer dan een jaar eerder. 

Bonus

Hoeveel e-trons de fabriek dit jaar de baas kan, is koffiedik kijken. Aanvankelijk wilde Audi Brussel dit jaar 77.000 elektrische wagens bouwen. Maar in januari besliste de fabriek om in het eerste trimester 4.100 à 5.700 voertuigen minder te bouwen dan verwacht. De directie wilde daarom de contracten van 145 uitzendmedewerkers beëindigen en enkele dagen van economische werkloosheid invoeren.

Volgens de vakbonden was de dalende productie opnieuw te wijten aan de stokkende aanvoer van batterijcellen van LG Chem. Bovendien zou de verkoop van het 'Einstiegsmodell' (instapmodel) van de e-tron, dat 100 kilometer minder ver raakt, tegenvallen. 

Intussen laat het coronavirus zich ook in Vorst voelen. Vorige week liet Audi de productie in alle Europese fabriek stilvallen als gevolg van het virus. Dat blijft zeker deze en volgende week nog het geval, klinkt het in Brussel.  

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud