Autobouwers riskeren CO2-boete van 500 miljoen euro in België

Volgens waarnemers wordt het heel moeilijk om de uitstootdoelen tegen 2021 te halen in België. ©Photo News

De Europese uitstootnormen voor CO2 dreigen de autoconstructeurs met een fikse factuur op te zadelen. Voor de Belgische markt alleen al dreigt een boete van zo'n 500 miljoen euro.

De autobouwers zitten met de handen in het haar. Tegen 2021 mogen auto's in de Europese Unie nog hoogstens 95 gram CO2 per km uitstoten. Halen de constructeurs dat doel niet, dan moeten ze stevige boetes betalen.

De deadline halen blijkt verre van gemakkelijk. 'It's going to be a hell of job', waarschuwde Carlos Tavares, de CEO van PSA (Peugeot) vorige maand op het Autosalon van Genève. De reden voor de paniek: de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto's zit in heel Europa in de lift. In België stootten nieuw verkochte auto’s vorig jaar gemiddeld 119,2 gram per km uit, tegenover 115,8 gram in 2017. 

Diesel

De stijging van de CO2-uitstoot is vooral te wijten aan de dieselcrisis. Jaren zetten Europese autobouwers in op de diesel, die meer NOx (stikstofoxide) maar minder CO2 uitstoot dan een benzinewagen, om de CO2-emissie te doen dalen.

119,2
Uitstoot
In België stootten nieuw verkochte auto’s vorig jaar gemiddeld 119,2 gram per km uit, tegenover 115,8 gram in 2017.

Maar het Dieselgate-schandaal bij Volkswagen veroorzaakte een aardverschuiving. De invoering van lage-emissiezones en de dreigende dieselverboden in steden deden veel automobilisten twijfelen over hun aankoop. In België rijdt vandaag minder dan een op de drie verkochte wagens nog op diesel, terwijl de diesel twee jaar geleden nog goed was voor de helft van de verkoop.

De spectaculaire dieselkrimp gaat bovendien gepaard met de boom van zware SUV’s, die meer CO2 uitstoten. De nieuwe realistische Europese uitstoottest WLTP, die sinds september van kracht is, duwt de gemiddelde CO2-uitstoot verder omhoog. 

Boetes

De stijgende CO2-emissies plaatsen autobouwers voor grote problemen. Wie de Europese doelen in 2021 niet haalt, moet enorme boetes betalen. De straf, die berekend wordt voor de hele Europese Unie, bedraagt 95 euro per extra gram CO2 en per verkochte auto. Volgens Volkswagen-CEO Herbert Diess kunnen de boetes de constructeurs liefst 30 miljard euro kosten, net op een moment dat de industrie zwaar moet investeren in elektrische en zelfrijdende technologieën.

30 miljard
Boetes
Volgens Volkswagen-CEO Herbert Diess kunnen de boetes de constructeurs liefst 30 miljard euro kosten.

Alleen al op de Belgische markt, waar 550.000 auto's per jaar worden verkocht, levert elke gram overschrijding de autobouwers samen een boete van 50 miljoen euro per jaar op. De Belgische sectorfederatie Febiac rekent op een overschrijding van 10 gram in 2021, of een boete van een half miljard euro.

Welke autobouwers in 2021 de doelen halen, valt moeilijk te voorspellen. Elke autobouwer krijgt zijn eigen target van de EU. Wie grote modellen bouwt, zoals Mercedes of BMW, krijgt lichtere doelstellingen. Volgens het onderzoeksbureau PA Consulting bleek begin dit jaar dat 8 van de 13 autogroepen de doelen in 2021 niet halen. Uit de Belgische uitstootcijfers (zie grafiek) blijkt dat Toyota en PSA (Peugeot, Citroën, Opel) goed op weg zijn de Europese doelen in België te halen. De autogroepen Jaguar Land Rover en het Japanse Mazda zitten nog ruim boven 130 gram CO2 per km.

Elektrische auto's

Om de CO2-uitstoot naar beneden te halen brengen autobouwers niet toevallig dit jaar tal van nieuwe elektrische, uitstootarme modellen op de markt. Zo bouwt Audi in Brussel de elektrische E-tron. Vanaf 2020 krijgen autobouwers ‘supercredits’ per verkochte elektrische of hybride auto, waardoor die wagens tijdelijk zwaarder doorwegen bij de berekening van de totale CO2-uitstoot.

De voorbije jaren hebben veel autobouwers niets gedaan, veel geld verdiend en investeringen uitgesteld.
William Todts
Directeur Brusselse milieufederatie

Voorlopig blijft de elektrische autoverkoop evenwel beperkt. In België waren elektrische auto’s in maart goed voor 2 procent van de verkoop. Hybride auto’s (die een verbrandingsmotor met een elektrische aandrijving combineren) staan voor 4 procent van de verkoop. Een autobouwer als Mercedes brengt pas eind dit jaar zijn eerste volledig elektrische model op de markt.

Om boetes te vermijden halen autobouwers ook andere kunstjes uit. Zo sloot de Italiaanse groep FCA (Fiat) vorige maand een deal met de Amerikaanse elektrischeautobouwer Tesla. De Italianen betalen Tesla honderden miljoenen euro's om hun auto’s samen te tellen. Eerder sloot het zwak scorende Mazda een gelijkaardige (legale) deal met Toyota.

Slachtoffer

De milieubewegingen bekritiseren de sombere voorspellingen van de auto-industrie. Volgens de Brusselse milieufederatie Transport & Environment (T&E) zullen alle autobouwers de Europese CO2-doelen tegen 2021 wel degelijk halen. Alleen FCA en de Zuid-Koreaanse groep Hyundai-Kia krijgen het volgens de ngo lastig.

‘De voorbije jaren hebben veel autobouwers niets gedaan, veel geld verdiend en investeringen uitgesteld’, hekelt directeur William Todts. ‘Daarom moeten ze nu alles snel snel doen. Dat is hun keuze. De regels zijn al afgesproken in 2009.’

Todts wijst op het voorbeeld van Toyota, dat in België al meer dan de helft van zijn auto's met een hybride aandrijving verkoopt. Met een gemiddelde emissie van 102 gram CO2 per km heeft het Japanse merk de doelstellingen al bijna bereikt. ‘Toyota deed het anders en heeft absoluut geen probleem.'

Als de autobouwers de Europese doelstellingen tegen 2021 halen, wacht hen de volgende uitdaging. Tegen 2025 moet de gemiddelde CO2-uitstoot dalen met 15 procent tegenover 2021. Tegen 2030 moet dat 37,5 procent worden, besliste de EU vorig jaar. 'Totaal onrealistisch op basis van waar we vandaag staan', reageerde de Europese autolobbyfederatie ACEA.

©Mediafin

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud