BMW neemt vliegende start onder nieuwe topman

Oliver Zipse, CEO van BMW, op het autosalon van Frankfurt. ©REUTERS

Oliver Zipse heeft zijn entree bij BMW niet gemist. De nieuwe CEO van de Beierse autobouwer kon meteen beter dan verwachte kwartaalcijfers voorleggen.

In het derde kwartaal leverde de BMW-groep haar klanten in totaal 613.361 wagens van de merken BMW, Mini en Rolls-Royce. Een toename met 3,6 procent tegenover een jaar eerder.

Het derde kwartaal van 2018 was evenwel erg atypisch door de invoering van de nieuwe uitstoot- en verbruikstestnormen WLTP. Dat resulteerde in een opvallend hoge verkoop in augustus 2018 en een lage verkoop in september.

De aanhoudend sterke vraag naar grote SUV-modellen dreef de omzet 7,9 procent op tot 26,67 miljard euro.

Meer omzet, meer winst

In combinatie met de kostenbesparingen die Zipse doorvoerde vertaalt de hogere omzet zich in een bedrijfswinst die een derde opveert tot 2,29 miljard euro. Daarmee klopt BMW de gemiddelde analistenverwachting, die op 2,12 miljard euro lag. De operationele winstmarge van het Automotive-segment verbeterde fors, van 4,4 tot 6,6 procent.

De stevige winstgroei is zeker voor een deel te danken aan een lage vergelijkingsbasis. Het derde kwartaal van 2018 werd gekenmerkt door productieverstoringen, een verhevigende concurrentie door de overschakeling naar WLTP en hogere goodwilluitgaven. Dat knaagde toen aan de winst.

Netto kan BMW over het derde kwartaal een nettowinst van 1,55 miljard euro voorleggen, 11,5 procent meer dan een jaar eerder.

Jaardoelstellingen

Zipse nam midden augustus de fakkel over van Harald Krüger. Die laatste kreeg heel wat kritiek, onder meer omdat hij te weinig investeerde in nieuwe technologieën en ook omdat BMW zijn positie als grootste premiummerk weer kwijtspeelde aan Mercedes.

Met de derdekwartaalresultaten is BMW goed op weg om zijn - afgezwakte - jaardoelstellingen te halen. BMW stuurde sinds de zomer van 2018 twee keer een winstwaarschuwing uit, waarbij onder meer de strengere Europese uitstootnormen en het Amerikaans-Chinese handelsconflict als oorzaken naar voren werden geschoven.

BMW rekent nu op een licht hogere verkoop van het aantal auto’s in 2019 en op een ebit-marge (de verhouding tussen bedrijfswinst en omzet) tussen 4,5 en 6,5 procent voor de automobieltak. Op lange termijn streeft de Duitse constructeur naar een winstmarge van 8 à 10 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect