Advertentie

Bijna 70 extra snellaadplekken langs Vlaamse snelwegen

Het Nederlandse Fastned opende deze week twee snellaadstations op een snelwegparking aan de E19 in Peutie. ©Lieven Van Assche/ID

Langs de Vlaamse snelwegen moeten het komende jaar in hoog tempo snellaadpunten voor elektrische auto’s verrijzen. Ondertussen storten tal van buitenlandse laadpaalbedrijven zich op de Belgische markt.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) heeft de openbare aanbesteding voor ultrasnellaadpunten (van 150 kilowatt of meer) op 68 cruciale snelweglocaties gepubliceerd. Supersnelladers zijn duur - tot meer dan 200.000 euro per stuk - en dat komt vooral door de vele aanpassingen in de stroomnetten die nodig zijn.

111
snelladers
Eind vorig jaar waren er in heel Vlaanderen niet meer dan 111 publiek toegankelijke snelladers te vinden.

Daarom heeft Peeters 10 miljoen euro uit de coronarelancemiddelen van de Vlaamse regering gereserveerd voor de subsidiëring ervan. Laadpaalbedrijven kunnen tot 60 procent voor de investeringen in de aanpassing van de stroomnetten gecompenseerd krijgen. Voor de laadpalen zelf is er een tegemoetkoming van maximaal 20 procent. De toewijzing van de concessies zou nog voor het jaareinde moeten gebeuren. Het snellaadplan past in de doelstelling van Peeters om tegen 2025 30.000 extra laadpunten in Vlaanderen te hebben. 'Maar ik ben bereid dat aantal op te trekken als dat na evaluatie nodig blijkt’, zegt ze.

Peeters doet een aparte aanbesteding voor de supersnelladers omdat die cruciaal zijn om het grootste obstakel voor de overstap van benzine- of dieselauto’s naar stekkerauto’s weg te nemen: de angst om met een lege batterij langs de weg te komen staan bij verplaatsingen die iets verder gaan dan de dagelijkse pendelrit. Vlaanderen heeft inzake snelladers nog een achterstand in te halen. Eind vorig jaar telde heel Vlaanderen er niet meer dan 111.

Ultrasnelladers hebben een laadcapaciteit van minstens 150 kilowatt, maar spelers als Fastned, Yeet! en Ionity hebben nu al laders met een capaciteit van 300 of 350 kilowatt. Daarmee kan in een kwartiertje tot 300 kilometer rijbereik worden bijgeladen.

De co-oprichter en CEO van het Nederlandse snellaadbedrijf Fastned, Michiel Langezaal, verwacht dat ook mensen met een elektrische auto maar zonder eigen parkeerplaats vaak zullen opladen aan snelladers. ‘Je ziet nu al dat veel Tesla-rijders, die vaak wel een eigen parkeerplek aan huis hebben, toch aan onze snelladers staan omdat ze dat makkelijker vinden’, zegt Langezaal. Opladen aan een snellader is wel aanzienlijk prijziger dan thuisladen.

Fastned opende afgelopen week twee nieuwe ultrasnellaadstations op de E19 bij Peutie en wist de hand te leggen op tien nieuwe snelweglocaties voor laadpalen die via een Europese stimuleringsplan werden aanbesteed. Drie weken geleden sloot het eveneens Nederlandse Yeet! een groot contract met tankstationuitbater Maes voor de plaatsing van 300 supersnelladers bij de diverse tankstations van Maes. Die liggen vooral langs secundaire verkeersassen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud