Chinezen betalen miljard voor Punch Powertrain

Punch Powertrain maakt automatische versnellingsbakken die vooral in Azië populair zijn.

De Truiense producent van automatische versnellingsbakken wordt overgenomen door de Chinese groep Yinyi voor 1 miljard euro.

De koper is een Chinese vastgoedgroep, goed voor een omzet van zo'n 9 miljard euro en behoort daarmee tot de grootste Chinese private bedrijven. Het 22 jaar oude bedrijf is ook actief in de bouw-, grondstoffen- en hotelsector en timmert aan verdere diversificatie. Vorige week raakte bekend dat Yinyi via de overname van een investeringsfirma de eigenaar wordt van ARC, een producent van auto-onderdelen.

1.200
Door de snelle groei verdubbelt het aantal werknemers in Limburg van 600 naar 1.200

De verkoopprijs voor Punch Powertrain loopt op tot een ondernemingswaarde (kapitaal plus schulden) van 1 miljard euro en is daarmee de grootste Belgische overnamedeal van dit jaar. Die hoge prijs houdt rekening met de sterke groei van Punch Powertrain.

Het bedrijf kende na een geslaagde turnaround de jongste jaren een forse groei. De omzet vervijfvoudigde sinds 2010 tot 326 miljoen euro. Punch Powertrain stevent dit jaar af op een omzet van 500 miljoen euro en 100 miljoen euro operationele kasstroom (ebitda).

Een week na de verkoop van de auto-onderdelenfabrikant VCST door Gimv aan de groep BMT van de familie Seynaeve, komt nu ook het vlakbij gelegen Punch Powertrain, ook een belangrijk portefeuillebedrijf van Gimv in nieuwe handen. 

Gimv en de andere aandeelhouders van Punch Powertrain lieten vorig jaar de 'strategische opties' voor de groep onderzoeken door Rothschild. Meerdere kandidaat-kopers boden zich aan, maar Yinyi kon de beste papieren voorleggen.

Voor de komende jaren zit er nog een nieuwe groeispurt aan te komen met grote investeringen en een geplande verdubbeling van de productiecapaciteit en het personeel in Limburg van 600 naar 1.200. De groep heeft ook een 600-tal werknemers in China. CEO Cor van Otterloo zie de komende jaren nog mogelijkheden om de klantenbasis uit te breiden naar nieuwe regio's. 'Onze productiecapaciteit zal worden uitgebreid van 300.000 tot maar liefst een miljoen stuks per jaar, zowel in België als China', zegt van Otterloo.

Meerwaarde

Voor Gimv, waarvan de notering deze ochtend werd geschorst, komt de operatie neer op een forse meerwaarde. De groep kon zijn inleg bij een transactie enkele jaren geleden al recupereren en passeert nu nog eens lang de kassa. Als de verkoop wordt afgerond betekent dat een stijging van het eigen vermogen van 7 procent

Ook Capricorn is erg tevreden met zijn instap in het bedrijf. 'De investeerders van het Capricorn Cleantech Fund zullen uiteraard kunnen profiteren van een van de meest succesvolle exits uit de geschiedenis van Capricorn Venture Partners', zegt CEO Jos Peeters. Het gaat om een resultaat van 17 keer de originele inleg van Capricorn in 2010 en een bruto rendement (IRR) van 60 procent.

China

Cor Van Otterloo, de CEO van Punch Powertrain

Dat net een Chinese partij Punch Powertrain overneemt, is geen toeval. Onder impuls van de aandeelhouders en van Otterloo werd het een sterk groeiende speler in de niche van automatische CVT (continu variabele) transmissies. Het levert aan ruim 25 automerken waarvan het overgrote deel uit China komt.

Ook de assemblage van de automaten gebeurt in de Chinese fabriek. Maar het hoofdkantoor, de onderzoeksafdeling en de productie van de cruciale onderdelen van de versnellingsbakken zitten nog steeds in Sint-Truiden.

New Horizon

Gimv en het Gimv-XL fonds zijn met 32 procent de grootste aandeelhouder van Punch Powertrain. LRM (26,5%) en Capricorn (8,5%) en PMV (1,7%) vervolledigen het Belgische aandeelhouderschap. In 2013 kwam ook het Chinese fonds New Horizon Capital aan boord. Gezien de sterke focus van Punch Powertrain op Azië en China is dat niet verwonderlijk. New Horizon bezit 30 procent van de aandelen.

Punch Powertrain, ooit begonnen als een vestiging van DAF, dankt zijn naam aan de doortocht van ondernemer Guido Dumarey. Die redde het bedrijf tien jaar geleden van het faillissement, maar moest het bedrijf lossen toen het overkoepelende Punch International in 2009 uiteenviel.

Verankering

Ondanks de verkoop aan een Chinese partij én het feit dat China de belangrijkste markt is, zal Punch Powertrain in België verankerd blijven. 'We moeten niet vrezen dat de activiteiten zullen verhuizen', zegt Stijn Bijnens, voorzitter van het bedrijf en van investeerder LRM. Die is ook eigenaar van het Belgische vastgoed van de groep.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud