D'Ieteren neemt Brussels autodeelsysteem Zipcar over

Poppy is sinds begin vorig jaar actief in Antwerpen. ©Photo News

Het autodeelplatform Poppy, onderdeel van de VW-invoerder D'Ieteren, wil het stopgezette Zipcar in Brussel overnemen. Maar in Antwerpen zal het aantal deelauto's dalen.

Dat meldt Poppy woensdag.

Zipcar zette in 2016 250 deelwagens in de Brusselse straten. Volgens het systeem van 'free floating' konden de Peugeots overal binnen een afgebakende zone opgepikt of achtergelaten worden. 

Maar Zipcar werd nooit een succes. Moedermaatschappij Avis Budget Group maakte vorige week bekend zich terug te trekken uit Brussel, Parijs en Barcelona. De 250 auto's van Zipcar zouden in maart verdwijnen, maar zullen pas na de zomer vervangen worden door een 200-tal auto's van Poppy.

Antwerpen

Met de overname van Zipcar Brussel breidt Poppy zich voor het eerst uit naar een andere stad. Het deelplatform Poppy startte begin 2018 met 350 auto's in Antwerpen. De Belgische VW-invoerder D'Ieteren , die Poppy in handen heeft, leverde de modellen op elektriciteit en aardgas (VW Golf en Audi A3). 

Vorige zomer lanceerde Poppy ook 25 elektrische scooters in Antwerpen. Het bedrijf telt vandaag naar eigen zeggen meer dan 20.000 gebruikers die samen al ruim 2 miljoen kilometer aflegden.

Opvallend is dat Poppy voortaan minder op deelauto's inzet. In Antwerpen wil het bedrijf het aantal wagens verminderen van 350 naar 200. Poppy wil wel honderden elektrische scooters en steps toevoegen aan de vloot. In een later stadium moeten daar ook elektrische fietsen bijkomen.

'We willen alle soorten mobiliteit aanbieden', zegt verantwoordelijke Dirk Joos. 'Deelauto's zijn zeer kapitaalintensief. Een elektrische Golf kost 30.000 euro en verhuren we aan 33 cent per minuut, terwijl een elektrische scooter van 3.000 euro 25 cent per minuut oplevert. Dat geeft een veel hoger rendement.'

ShareNow

In Brussel botst Poppy op zware concurrentie van DriveNow. Het deelsysteem van BMW smelt onder de naam ShareNow binnenkort samen met het aanbod van Mercedes-Benz, dat door juridische twisten nooit van start ging in Brussel. 

Hoewel de BMW's en Mini's van DriveNow zeer zichtbaar zijn in het straatbeeld, leveren ze amper geld op. Afgelopen zomer bleek dat DriveNow 3,25 miljoen euro verlies leed in 2017. Slechts 26.000 klanten schreven zich in op het platform, terwijl de groep er 60.000 nodig heeft om rendabel te zijn.

Poppy heeft zichzelf in Antwerpen 2 à 3 jaar tijd gegeven om rendabel te worden. Ook in Brussel zal het bedrijf dus voor 2021 zeker geen winst maken. 'Maar er is in Brussel zeker plaats voor meer dan 1 speler op de free floating markt', maakt Joos zich sterk.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect